Skrzyżowanie na DK86: korek goni korek, jechać się nie da
Skrzyżowanie na DK86 na granicy Będzina i Czeladzi generuje ogromny ruch. To tędy wyjeżdżają kierowcy z Katowic i Sosnowca w stronę Częstochowy. To także droga prowadząca na lotnisko w Pyrzowicach. Jakby tego było mało, tuż obok znajduje się jedno z największych w woj. śląskim centrów handlowych M1, do którego prowadzi odchodząca od skrzyżowania ul. Wiejska, a zaraz za nim ulokowała się w Czeladzi wielka strefa gospodarcza z wieloma halami, magazynami i zakładami. To także skrzyżowanie prowadzące ulicą Piłsudskiego do największego osiedla mieszkaniowego w Będzinie – Syberki oraz centrum tego miasta.
Więcej zdjęć ZOBACZ TUTAJ
Nic więc dziwnego, że codziennie w korkach stoją tu setki kierowców, a skrzyżowanie pokonują każdego dnia tysiące samochodów, w dużej części ogromnych tirów. Najgorzej korkuje się jezdnia od strony Sosnowca i Katowic. Tam zatory tworzą się kilka kilometrów przed skrzyżowaniem, sięgając za Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 5 im. św. Barbary.
- Gdybym mógł, to bym tędy nie jeździł, ale skrzyżowanie pozwala wyjechać we wszystkich kierunkach. Do Katowic, Siewierza i Częstochowy, najkrócej tędy dojechać do czeladzkich Piasków i M1. Dlatego stoję w tych korkach, choć czasem to już ręce opadają. Szczególnie przed godziną 8 i popołudniami. Wszystko stoi, jedzie się w żółwim tempie. Przydałoby się to zmienić. Z tego co wiem, plany były, ale dalej nic się nie dzieje – podkreśla Roman Maciążek, mieszkaniec Będzina.
Były rzeczywiście plany, by w tym miejscu powstał tunel lub wiadukt, ale na razie na planach się skończyło.
Skrzyżowanie na DK86: problemy od początku, kiedy powstało M1
Zarządcą DK86 oraz feralnego skrzyżowania jest Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Zapytaliśmy więc, kiedy jest szansa na realne zmiany. Katowicki oddział GDDKiA przyznaje, że sytuacja komunikacyjna skrzyżowania na DK86 w Będzinie — między ul. Wiejską a Piłsudskiego spowodowana została ekspansją infrastruktur w otoczeniu drogi, między innymi przy ulicy Wiejskiej i ulicy Handlowej w Czeladzi oraz po stronie ulicy Czeladzkiej w Będzinie, a których obsługa z drogi krajowej nr 86 nie była uzgadniana z GDDKiA.
- Spowodowało to dodatkowe obciążenie skrzyżowania, a w szczególności relacji lewoskrętnej na drodze krajowej nr 86 z kierunku Katowic. Z prowadzonych obserwacji i analiz przepustowości ruchu wynika jednoznacznie, że żadna modyfikacja istniejącego skrzyżowania w zakresie geometrii lub też zmiany programu sygnalizacji świetlnej nie rozwiąże problemu wyczerpanej przepustowości w godzinach szczytu – tłumaczy Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.
Jak dodaje, funkcjonujący program sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu pracuje obecnie na warunkach brzegowych.
- Należy zwrócić uwagę, że uzgodniona z GDDKiA obsługa Centrum Handlowego M1 i infrastruktury towarzyszącej powinna odbywać się przez węzeł drogowy, czyli skrzyżowanie DK86 z DK94 (ul. Będzińska) i DW910. Już na samym etapie uzgodnień lokalizowania Centrum Handlowego M1 i infrastruktury towarzyszącej, GDDKiA wskazywała, że docelowo zajdzie konieczność wybudowania węzła drogowego w tym miejscu – podkreśla Marek Prusak.
Dla zwiększonych potrzeb całego kompleksu handlowego została przez GDDKiA w latach wcześniejszych przebudowana sygnalizacja świetlna na drodze krajowej nr 94 (ul. Będzińska), wyremontowano również węzeł drogowy, a także został wydłużony lewoskręt od strony Sosnowca. GDDKiA świadoma występowania utrudnień, mając na względzie oczekiwania użytkowników drogi, a przede wszystkim uwzględniając trwałą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, już wcześniej zleciła opracowanie obszarowej koncepcji na bazie głównego układu drogowego (DK86 i DK94) w celu ustalenia optymalnych potrzeb rozbudowy omawianego układu.
Jak informuje GDDKiA z koncepcji tej wynika, że tylko węzeł drogowy zapewni optymalne warunki dla obsługi tranzytu i przyległego terenu do DK86, który ciągle jest „zasilany” w kolejne nowe infrastruktury handlowo – usługowe.
- Niestety rozwiązania pozwalające zwiększyć przepustowość omawianego układu drogowego stanowią zadania wysokonakładowe, co wiąże się z poniesieniem znacznych nakładów finansowych. Z uwagi na to, iż przebudowa układu drogowego w tym miejscu ma charakter inwestycyjny, a możliwość jego realizacji wymaga zakwalifikowania zadania do planów inwestycyjnych, zarówno przez GDDKiA, jak i pozostałych inwestorów, obecnie nie możemy deklarować terminu realizacji zadania – podkreśla Marek Prusak.
- Jednocześnie informujemy, że o sprawach związanych z przedmiotową sytuacją komunikacyjną i propozycją budowy węzła drogowego, mającego wpływ na długotrwałą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i przepustowość przyległego układu, we wcześniejszych pismach nasz oddział informował także Urząd Miejski w Będzinie, Starostwo Powiatowe w Będzinie, Powiatowy Zarząd Dróg w Będzinie z/s w Rogoźniku, Urząd Miasta w Czeladzi, a także Komendę Wojewódzką Policji w Katowicach – dodaje.
Skrzyżowanie na DK86: wszyscy wiedzą, że zmiany są konieczne
W Urzędzie Miasta w Czeladzi usłyszeliśmy, że lokalny samorząd zdaje sobie sprawę z konieczności rozwiązania problemu, jaki stanowi skrzyżowanie ul. Wiejskiej, Piłsudskiego i DK86.
- O tej sprawie wielokrotnie informowaliśmy naszych parlamentarzystów, którzy na prośbę miasta składali wnioski do budżetu państwa, w celu zabezpieczenia funduszy na przebudowę tego skrzyżowania, albowiem GDDKiA zawsze tłumaczy się brakiem pieniędzy. Niestety wnioski te nie zostały jak dotąd uwzględnione. Liczymy jednak, że w przyszłości wspólnie uda nam się wypracować rozwiązanie satysfakcjonujące kierowców – mówi Jakub Kubasik, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Czeladzi.
Lokalne władze Będzina też przyznają, że przebudowa skrzyżowania jest konieczna.
- Bezpieczeństwo to podstawa, dlatego też za budową bezkolizyjnego skrzyżowania - łączącego ul. Wiejską, ul. Piłsudskiego i DK 86, postulowaliśmy do GDDKiA już kilkakrotnie. W maju 2022 roku uczyniliśmy to również za pośrednictwem posła Rafała Adamczyka, który w Sejmie zwrócił uwagę na ten istotny problem. Jednakże kwestia realizacji inwestycji jest w gestii GDDKiA - zarządcy DK 86 - i Powiatowego Zarządu Dróg w Będzinie, w zasobach którego znajdują się wspomniane ulice – tłumaczy Łukasz Dytko, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Będzinie.
- Ulica Wiejska w Czeladzi i ul. Piłsudskiego w Będzinie są drogami powiatowymi w zarządzie PZD. Skrzyżowanie tych dróg z DK 86 należy do drogi wyższej kategorii, czyli do DK 86. Znajduje się ono w zarządzie GDDKiA. Z informacji posiadanych przez PZD nie były prowadzone rozmowy w sprawie jego przebudowy – informuje Tomasz Kotuła, specjalista z Wydziału Dróg, Mostów i Obwodu Drogowego Powiatowego Zarządu Dróg w Będzinie.
A zatem wygląda na to, że trzeba usiąść przy jednym stole i wspólnie ustalić konkretny plan przebudowy skrzyżowania na DK86. Oby stało się to jak najszybciej.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?