Nie warto pędzić na pamięć, są ograniczenia w ruchu
Prace rozpoczęły się od przebudowy przewiązek, co oznaczało konieczność wyłączenia z ruchu szybkich, lewych pasów ruchu na jezdniach w obu kierunkach. Potem wyłączona z ruchu została jezdnia drogi krajowej nr 86 w kierunku Katowic. Ruch przeniesiony został na jezdnię w kierunku Częstochowy, gdzie kierowcy poruszają się teraz po jednym pasie w każdym z kierunków.
- W tym czasie wykonawca odnowi zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej wiaduktu drogowego oraz konstrukcji wsporczej pod rurociągiem. Po wykonaniu tych robót ruch zostanie przełożony na jezdnię w kierunku Katowic – informuje katowicki oddział GDDKiA, na zlecenie którego odbywają się prace.
Wtedy zostaną wykonane główne naprawy, obejmujące m.in. wzmocnienie uszkodzonych dźwigarów wiaduktu drogowego, wymianę części konstrukcji wsporczej rurociągu oraz wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji. Przebudowane docelowo przewiązki wykorzystane zostaną w trakcie robót związanych z rozbiórką i budową przylegającego do wiaduktu drogowego obiektu tramwajowego. Ich wykonanie planowane jest na 2023 rok w ramach odrębnego przedsięwzięcia.
Koparka wbiła się w konstrukcję wiaduktu
Wiadukt nad DK 86 uszkodzony został 30 listopada 2021 roku przez transportowaną na samochodzie ciężarowym koparkę. W wyniku uderzenia w spód konstrukcji wsporczej oraz nośnej wiaduktu drogowego doszło do deformacji dźwigarów głównych i konstrukcji wsporczej, oraz uszkodzenia ciosu łożyska stałego wiaduktu.
Całkowicie wysunęły się także łożyska elastomerowe konstrukcji wsporczej pod rurociąg magistralny fi 600, którego zarządcą jest Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów w Katowicach. Uszkodzony został też system odwodnienia konstrukcji wsporczej. Inspekcja uszkodzeń oraz późniejsza ekspertyza potwierdziły, że do czasu wykonania remontu korzystanie z obiektu jest bezpieczne. GDDKiA będzie dochodziła zwrotu kosztów naprawy obiektu z polisy ubezpieczeniowej sprawcy zdarzenia.
Remont za kwotę prawie 1,8 mln zł wykonuje Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie ze Skoczowa. Prace powinny zakończyć się do 30 listopada 2022 r. Zamówienie jest finansowane z budżetu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Trzeba będzie zwiększyć prześwit wiaduktu tramwajowego
Bezpośrednio do wiaduktu drogowego położonego w ciągu drogi krajowej nr 94 (ul. Czeladzka), od strony Częstochowy, przylega wiadukt tramwajowy. Jest to całkowicie niezależna konstrukcja, która nie jest objęta tym zadaniem. A też trzeba ją zmodernizować.
Wiadukt tramwajowy od strony Częstochowy i Siewierza jest bowiem za niski, co kilka razy sprawiło, że zablokowały się pod konstrukcją samochody ciężarowe. Obowiązuje tam ograniczenie do 3,8 lub 3,9 m (w zależności od kierunku), a w normalnych warunkach jest to 4,7 metra. To przedsięwzięcie będzie realizowane w 2023 roku przez firmę Primost Południe z Będzina, która wygrała przetarg na to zadanie o wartości ponad 5,2 mln zł. Prace potrwają 18 miesięcy.
Giganci zatruwają świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?