Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przed nami wielki remont DW 910 i "nerki" w Będzinie! To będzie wyjątkowo trudny czas dla kierowców, pełen utrudnień na drogach

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Słynna będzińska nerka i ponad 4 km DW910 zostaną wyremontowane 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Słynna będzińska nerka i ponad 4 km DW910 zostaną wyremontowane Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE fot. Patryk Pyrlik/UMWS/Piotr Sobierajski/arc. Polska Press
W czwartek 26 października podpisane zostały umowy na budowę północno-zachodniej obwodnicy Raciborza i przebudowę drogi wojewódzkiej 910 w Będzinie, od DK86 do granicy z Dąbrową Górniczą. Ta druga inwestycja obejmie też słynną będzińską „nerkę”. Umowy na wykonanie tych dwóch ważnych inwestycji drogowych podpisane zostały w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego. Od 2018 do 2024 województwo śląskie na modernizację i budowę dróg planuje wydać rekordową w historii kwotę blisko 2,7 mld zł.

Remont drogi wojewódzkiej 910 i będzińskiej „nerki” potrwa do 2026 roku

Przebudową i remontem DW910 w Będzinie zajmie się firma Drog-Bud Sp. z o.o. Wartość tego przedsięwzięcia to niespełna 109,4 mln zł. Wszystkie prace mają się zakończyć w drugim kwartale 2026 roku.

Początek prac zaplanowany został na ul. Czeladzkiej, a więc od węzła drogowego, łączącego DW 910 z drogą krajową nr 86 w rejonie centrum handlowego M1 aż do „nerki”. Stąd kierowcy zjeżdżają także na osiedle Zamkowe oraz osiedle Syberka, więc codzienny ruch jest ogromny. Generalnie prace podzielone zostały na trzy etapy, a to właśnie będzie pierwszy z nich.

Drugi etap prac remontowych obejmie skrzyżowanie „nerka" do mostu nad rzeką Czarna Przemsza. W tym czasie trudniej będzie więc dojechać m.in. na miejskie targowisko przy ul. Gzichowskiej, do dzielnicy Łagisza, a także w stronę ul. Kościuszki, osiedla Warpie i Dąbrowy Górniczej. Jak się dowiedzieliśmy w ZDW w Katowicach nie przewiduje się jednak gruntownych zmian geometrii czy układu dróg na „nerce”. Zostaną one po prostu zmodernizowane. Trzeci etap prac obejmie DW910 na odcinku od mostu nad rzeką Czarna Przemsza do granicy Dąbrowy Górniczej.

Zakres przebudowy ponad 4 kilometrów DW 910 w Będzinie obejmuje m.in. przebudowę układu drogowego w celu ujednolicenia szerokości jezdni do min. 3,5 metra pasa ruchu, przebudowę istniejącej konstrukcji nawierzchni, z dostosowaniem do aktualnych wytycznych projektowych i technicznych ZDW w Katowicach z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony, całkowitą wymianę konstrukcji jezdni. Projekt przebudowy drogi zakłada także wybudowanie zatok autobusowych, by poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Pojawią się też nowe chodniki, wykonane zostanie odpowiednie odwodnienie jezdni.

- To jest jedna z głównych arterii w Zagłębiu Dąbrowskim, remont której bez wątpienia przyczyni się do lepszego i sprawniejszego poruszania się pomiędzy miastami, ułatwi transport i komunikację – podkreśla Łukasz Komoniewski, prezydent Będzina.

Nowa obwodnica Raciborza pomoże kierowcom

Druga inwestycja to północno-zachodnia obwodnica Raciborza. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w trzecim kwartale 2025 roku, a finisz prac przewidziany jest na czwarty kwartał 2027 roku.

Długość nowego odcinka wyniesie 4 km. Zadanie  zostało zgłoszone przez województwo śląskie do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Kwota przyznanego dofinansowania wynosi 72 mln zł. Planowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu raciborskiego, gminy Rudnik i Raciborza.

Droga ma przebiegać głównie przez tereny rolnicze o rozproszonej zabudowie. Miejsce włączenia początku projektowanej obwodnicy to rejon skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 935 z drogą krajową nr 45 w miejscowości Rudnik. Kończyć się będzie zjazdem na DW 416 na odcinku między skrzyżowaniem DW 417 z DW 416 a obszarem zabudowanym Raciborza.

W podpisaniu nowych umów uczestniczyli marszałek województwa Jakub Chełstowski, członek zarządu województwa Krzysztof Klimosz, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniew Tabor, starosta raciborski Grzegorz Swoboda a także prezydent Będzina Łukasz Komoniewski. Województwo śląskie zarządza dziś siecią 1250 kilometrów dróg.

- Północno-zachodnia obwodnica Raciborza i przebudowa DW 910 od DK 86 do granicy z Dąbrową Górniczą mają ogromne znaczenie w kontekście poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, co jest oczywiście priorytetem, ale każdy nowy czy wyremontowany odcinek drogi to klucz do rozwoju gospodarczego miast i gmin regionu – mówił Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto