W Będzinie na drodze wojewódzkiej 910 montują sygnalizację świetlną, kładą asfalt. Są utrudnienia dla kierowców

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Na drodze wojewódzkiej 910 (al. Kołłątaja) w Będzinie trwa montaż sygnalizacji świetlnej, barierek oraz innych elementów, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na drodze wojewódzkiej 910 (al. Kołłątaja) w Będzinie trwa montaż sygnalizacji świetlnej, barierek oraz innych elementów, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W Będzinie montowana jest właśnie nowa sygnalizacja świetlna dla pieszych na alei Kołłątaja (droga wojewódzka 910). Trwa także układanie nowego asfaltu w rejonie przejść przez jezdnię oraz nowych barierek. Jadący tędy kierowcy muszą uważać na tymczasowe utrudnienia.

Aleja Kołłątaja to bardzo ruchliwa droga, na której w przeszłości pod kołami samochodów zginęło kilkoro pieszych. To ostatni element gruntownych zmian na tej 6-pasmowej drodze, na której jeszcze nie tak dawno kierowcy rozpędzali się do ponad 100 kilometrów na godzinę, pokonując odcinek w kierunku Dąbrowy Górniczej lub jadąc w drugą stronę, do Będzina czy Czeladzi.

Nowa sygnalizacja świetlna, barierki, ma być bezpieczniej

Przy przejściach dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Staszica, sklepu Netto i kościoła pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa pojawiły się odblaskowe tablice, mające informować kierowców o tym, że zbliżają się do przejścia dla pieszych. Zamontowana została także sygnalizacja świetlna, którą piesi będą mogli samodzielnie uruchomić, chcąc przejść na drugą stronę jezdni. Na razie jeszcze nie działa, pulsuje na niej cały czas pomarańczowe światło. Nie ma tam na razie także namalowanych pasów, więc kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność, bo zobowiązani są do przepuszczenia pieszych przez jezdnię.

Podobnie wygląda sytuacja na skrzyżowaniu al. Kołłątaja z ul. Koszelew, tuż przed wjazdem do Dąbrowy Górniczej. Tutaj także położony został częściowo nowy asfalt, montowane są nowe barierki. Kierowcy muszą uważać, bo pojawiają się zwężenia, a na jezdni pracują ekipy remontowe.

- 2 czerwca br. rozpoczęły prace przy przebudowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DW 910 (aleja Hugona Kołłątaja) z ul. Koszelew i budowie nowej sygnalizacji na skrzyżowaniu DW 910 z ul. Stanisława Staszica. Obie sygnalizacje będą ze sobą zsynchronizowane. Zakończenie prac, zgodnie z umową, ma nastąpić 2 października br. - zapowiada Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Wypadki, kolizje, zmiany były po prostu konieczne

Na przejściu dla pieszych w rejonie ul. Staszica, Netto i kościoła pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa kilka osób straciło już życie. Było tu wiele wypadków, kolizji, rannych pieszych i pasażerów aut. Już w 2018 roku zapowiadane były zmiany, bowiem wówczas na tym przejściu dla pieszych zginął 10-letni Pawełek. Został potrącony przez kierowcę, który nie zatrzymał się przed zebrą na trzypasmowej wówczas al. Kołłątaja. Ta sytuacja wzburzyła mieszańców, którzy zorganizowali protest, blokując przejazd kierowców.

W czerwcu 2019 roku w rejonie tego przejścia dla pieszych zginęła 83-letnia kobieta. Została potrącona przez mieszkańca Czeladzi, który jechał fiatem. Z kolei w nocy z wtorku 2 czerwca na środę 3 czerwca 2019 roku br. na al. Kołłątaja zginęły kolejne dwie osoby. Obie nie miały jeszcze 30 lat. Nie przeżyły zderzenia samochodu z latarnią. Mając do dyspozycji aż trzy pasy ruchu kierowca rozpędził się nadmiernie i nie zapanował nad autem.

Po tych wszystkich wydarzeniach nastąpiła wreszcie w 2020 roku zmiana organizacji ruchu na alei Kołłątaja. Polegała na wyłączeniu wewnętrznych pasów ruchu na trzypasmowej alei Kołłątaja.

- W wyniku tego, w rejonie przejścia dla pieszych, pozostaną dwa pasy ruchu. Ponadto nastąpi korekta samego przejścia. W ten sposób, że przejście na północnej jezdni zostanie przesunięte w kierunku Dąbrowy Górniczej – zapowiadał wówczas Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

I tak właśnie się stało. Na wyłączonych z ruchu pasach powstało także specjalne oznakowane miejsce dla policyjnych radiowozów. Dodatkowo wprowadzony został zakaz skrętu z ulicy Staszica, prowadzącej od marketu spożywczego, w lewo, w stronę Dąbrowy Górniczej. Po to, by nie kumulować niebezpiecznych sytuacji na drodze na tym skrzyżowaniu.

Całość komunikacyjnych zmian w tym miejscu kosztowała wówczas 270 tysięcy zł. Teraz trwa wspomniany montaż sygnalizacji świetlnej, montaż barierek i innych elementów, które mają poprawić w tym miejscu jeszcze bardziej bezpieczeństwo pieszych.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie