Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jedna z największych inwestycji drogowych w Zagłębiu za droga. Obniżają koszty i zmieniają zakres prac w Sławkowie

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Budowa nowej drogi do Euroterminala i stacji PKP LHS w Sławkowie ma odciążyć od ruchu ciężkich tirów lokalne drogi 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa nowej drogi do Euroterminala i stacji PKP LHS w Sławkowie ma odciążyć od ruchu ciężkich tirów lokalne drogi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Polska Press, PAS, UM Sławków. D. Nowak
To będzie jedna z największych inwestycji drogowych w Śląskiem. Budowa nowego układu komunikacyjnego do Euroterminala oraz stacji PKP LHS to dziś priorytet. Właśnie okazało się, że całe przedsięwzięcie trzeba nieco okroić, bo jest zbyt kosztowne. Miasto przygotowuje się też do ogłoszenia drugiego przetargu.

Budowa nowej drogi do Euroterminala w Sławkowie zbyt kosztowna

Przed miastem przygotowania do drugiego przetargu na budowę łącznika DK94 z zespołem terminali przeładunkowych w Sławkowie. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione ze względu na konieczność zmniejszenia zakresu i kosztów inwestycji. Pierwotny koszt realizacji inwestycji według programu funkcjonalno-użytkowego opiewał na kwotę 428 mln zł. To znacząco więcej niż fundusze zagwarantowane w ramach rządowej dotacji, wynoszącej 250 mln zł. Dlatego, jak informuje miasto, wprowadzana jest modyfikacja projektu, która pozwoli na uzyskanie niższej kwoty, a następnie zostanie ogłoszone drugie postępowanie przetargowe.

Lwią część kosztów z pierwotnego zakresu inwestycji stanowiła budowa dwupoziomowego węzła na DK94. Został on wpisany do zakresu inwestycji zgodnie z pierwotnymi założeniami, opracowanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. To, zdaniem miasta, spowodowało drastyczne zwiększenie kosztów.

Dlatego burmistrz Sławkowa zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o poparcie dla zmiany sposobu połączenia nowej drogi z drogą krajową nr 94, łączącą miasta Zagłębia i Śląska z Krakowem. Teraz, zamiast dwupoziomowego węzła powstać ma jednopoziomowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Stosowny wniosek o zmiany został już skierowany przez miasto do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Dodatkowe zmiany obejmą wyłączenie z zakresu przetargu budowy trzech rond. Wykona je powiat będziński w ramach przebudowy zarządzanych przez siebie dróg, na które pozyskał pieniądze w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Ta powiatowa inwestycja będzie realizowana przy wsparciu finansowym miasta Sławków, zgodnie z zawartym listem intencyjnym o współpracy. Wszystko to pozwoli to na zmniejszenie kosztów z 428 mln zł do 278 mln zł.

- Zmiany pozwolą na redukcję kosztów i przeprowadzenie nowego postępowania. Aktualnie trwają także zaawansowane rozmowy samorządu Sławkowa z podmiotami, które mogą zapewnić finansowanie kosztów inwestycji przekraczających uzyskaną dotację z programu rządowego – mówi Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przekaże także miastu Sławków 600 tys. zł na wsparcie pierwszego etapu prac projektowych budowy łącznika DK94 z zespołem terminali przeładunkowych.

Rewolucja drogowa w Sławkowie konieczna. Tiry jadą wąskimi drogami pod oknami mieszkańców

Budowa nowego układu komunikacyjnego i łącznika DK94 z zespołem terminali przeładunkowych w Sławkowie to konieczność. Mieszkańcy i władze samorządowe Sławkowa oraz sąsiedniej Dąbrowy Górniczej zabiegały o to przedsięwzięcia od wielu lat, bo też mieszkańcy obu tych miast najbardziej cierpią dziś na braku bezpośredniego dojazdu do Euroterminala oraz stacji przeładunkowej PKP LHS. Dziś setki ciężkich tirów jadą codziennie wąskimi, lokalnymi ulicami, pod oknami domostw, po odbiór towarów do Euroterminala na Grońcu i stacji przeładunkowej PKP LHS na Dębowej Górze. Nie można m.in. bezpiecznie przejść przez ulicę, jechać na rowerze, a do tego niektórym od tego ruchu popękały ściany domów.

Były protesty, blokowanie dróg. Aż w końcu udało się przekonać decydentów, że ten nowy łącznik, z dala od domów, chodników, miejskich ulic, jest po prostu najlepszym i jedynym tak naprawdę dobrym wyjściem z całej tej kłopotliwej sytuacji.

Pozyskane na budowę łącznika fundusze pochodzą z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Pozwolą one rozwiązać jeden z najpoważniejszych z problemów mieszkańców Sławkowa, szczególnie rejonu ulic: Groniec, Niwa, Hrubieszowska, Kołdaczka i Wrocławska. Z drugiej strony realizacja inwestycji będzie też miała duży wpływ na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego Sławkowa.

Zgodnie z aktualną koncepcją budowy łącznika, nie jest planowany przebieg drogi przez tereny, na których znajduje się zabudowa mieszkaniowa.


Budowa nowego łącznika do Euroterminala w Sławkowie. Oto plan prac

Zamówienie przertargowe dotyczy „Budowy łącznika drogowego pomiędzy Drogą Krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie dla rozwoju transportu intermodalnego” w systemie zaprojektuj i wybuduj. Do wykonawcy prac będzie należało wykonanie wszelkich niezbędnych opracowań projektowych, uzyskania w imieniu i na rzecz zamawiającego koniecznych opinii i warunków technicznych, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji i zgód niezbędnych wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji ZRID. Konieczne będzie też uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. To pierwszy, ale bardzo ważny krok w realizacji tego przedsięwzięcia.

Całkowita długość koniecznego do wybudowania układu drogowego to ponad 8,3 km wraz z budową połączenia (skrzyżowania zamiast kosztownego węzła) z drogą krajową nr 94. W ramach inwestycji planuje się budowę na terenie Sławkowa drogi z dwoma pasami ruchu dla połączenia drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem z dojazdem do stacji PKP LHS Sławków. Konieczna będzie budowa węzła na DK94 oraz czterech obiektów inżynierskich dla przejścia nowej drogi przez istniejące linie kolejowe. Dodatkowo powstaną niezbędne skrzyżowania łącznika z istniejącymi drogami.

W ramach inwestycji zostaną także przebudowane dwa istniejące już odcinki dróg, czyli droga dojazdowa do bramy głównej Euroterminala na ul. Groniec i ul. Szerokotorowa, prowadząca do stacji PKP LHS. Zaplanowane będą także inne niezbędne elementy infrastruktury drogowej, pieszej, rowerowej, odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska. Ostateczny zakres inwestycji będzie uzależniony od ofert cenowych przedstawionych w przetargu przez zainteresowanych wykonawców.

Całkowity koszt inwestycji oszacowany został wstępnie na kwotę 428 mln zł, ale miasto chce go zmniejszyć do wspomnianych 278 mln zł. Miasto na prośbę podmiotów zainteresowanych budową łącznika jako inwestycji o regionalnym znaczeniu wzięło na siebie pozyskanie pieniędzy z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Dzięki temu zapewniło na realizację przedsięwzięcia kwotę 250 mln zł. Jak podkreślają więc władze lokalne Sławkowa otwartą sprawą pozostaje więc kwestia kosztów dodatkowych, jakie związane są z zaplanowaną inwestycją.

Inwestycja jest bardzo złożona, tak więc lata 2024-2025 upłyną na pracach związanych ze szczegółowym projektowaniem i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń administracyjnych. W latach 2026-2027 planowane jest przeprowadzenie prac budowlanych.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto