Przebudowa DW 913 rozpoczęła się w sierpniu 2019 roku. Roboty prowadzone były na terenie czterech gmin: Ożarowice, Mierzęcice, Bobrowniki, Psary i miasta Będzina.
Zakres prac był bardzo duży. W praktyce cała konstrukcja drogi została rozebrana i wybudowana od nowa. Roboty obejmowały takie elementy jak m.in. rozbiórka elementów przeznaczonych do likwidacji, rozbudowa jezdni głównej drogi wojewódzkiej nr 913, budowa odcinków chodników, dróg pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, przebudowa przejazdów kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wykonana została także budowa i przebudowa sieci oświetlenia ulicznego, sieci i linii elektroenergetycznej, przebudowa sieci telekomunikacyjnych.
Jak informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach układanie warstw bitumicznych zakończone zostało w lipcu. Uzyskany został przy tym wysoki wynik równości podłużnej nawierzchni mierzony wskaźnikiem IRI. Ma to znaczenie dla kierowców - im wyższa jego wartość, tym komfort jazdy jest większy. Równość nawierzchni wpływa także korzystnie na trwałość drogi.
- Przy budowie wykorzystano najnowsze technologie, jest to taka zwana „cicha nawierzchnia”, powstały nowe ścieżki rowerowe, chodniki i zatoczki autobusowe – informuje Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
- Oznakowanie poziome wykonano z taśm prefabrykowanych. Są one niezwykle trwałe i bardzo dobrze widoczne nocą. W tej chwili szykujemy się do kolejnego etapu przebudowy tej drogi prowadzącej już na teren lotniska, z bezkolizyjnym skrzyżowaniem z budowaną linią kolejową Zawiercie-Tarnowskie Góry. To wszystko poprawi to komfort jazdy i skróci czas dojazdu do portu lotniczego w Pyrzowicach - dodaje.
W tym samym czasie wykonawca całej inwestycji – Strabag Infrastruktura Południe, na zlecenie gminy Psary przebudowywał wodociąg i kanalizację sanitarną. Dzięki dobrej współpracy ZDW w Katowicach z gminą Psary skoordynowane zostały obie te inwestycje. Dzięki temu zmniejszone zostały uciążliwości dla użytkowników drogi i mieszkańców miejscowości położonych w rejonie drogi.
Wyremontowany 13-kilometrowy fragment drogi posiada nawierzchnię bitumiczną i jedną jezdnię o szerokości od 6 do 7 metrów. Na przebudowywanym odcinku prace trwały na 10 obiektach inżynierskich, w tym moście w Siemoni i 9 przepustach ekologicznych. Na długości 13 km powstały trasy pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, a w terenie zabudowanym chodniki. Wykonane zostały oznakowania pionowe i poziome oraz przepusty i przejścia dla zwierząt. Prace objęły również przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz sieci gazowej i budowę sieci wodociągowej o długości ok. 5100 metrów bieżących.
Całkowita wartość inwestycji to 124 mln 851 tys. 916,29 zł z czego 95 mln 6 tys. 823,37 zł stanowi dotacja unijna z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO) na lata 2014-20, natomiast 7 mln 287 tys. 970,27 zł to wkład własny gminy Psary. Inwestorem przedsięwzięcia był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, a wykonawcą firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o. o.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?