Zagłębie to prawdziwa potęga transportowo-logistyczna. Mamy tu bowiem aż sześć terminali, centrów logistycznych, a budowa siódmego zakończy się w połowie kwietnia 2012 roku. Pięć z nich obsługuje transport drogowy (cross-dock). W Dąbrowie Górniczej jest centrum magazynowe ProLogis. W samej Czeladzi są już dwa. Kolejne centra logistyczne mieszczą się w Sosnowcu i Będzinie.
Co ciekawe, jeden terminal do przeładunku towarów i ich dalszej dystrybucji z ośmioma rampami jest w stanie obsłużyć 190 samochodów na dobę. Ten, który właśnie powstaje w Czeladzi, będzie mieć 30 ramp i w ciągu doby będzie w stanie przyjąć aż 720 samochodów.
Jednak najbardziej znanym terminalem jest ten kolejowy - w Sławkowie. - Faktycznie, uprzywilejowana struktura Zagłębia sprzyja powstawaniu nowych centrów logistycznych. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy - tłumaczy Andrzej Nowrotek, przewodniczący Śląskiego Związku Przewoźników Transportu Drogowego. - Z jednej strony skomasowanie terminali tak blisko siebie jest dobrym rozwiązaniem, jednak z drugiej strony powoduje ostrą konkurencję - dodaje.
Co sprawia, że firmy logistyczne chcą mieć u nas swoje magazyny? Dla wielu firm jest to kluczowy region dystrybucji krajowej oraz międzynarodowej na rynki Czech, Słowacji czy Węgier.
- Wybieraliśmy lokalizację, która umożliwi nam rozbudowę dalszej przestrzeni logistycznej o kolejne 3500 m kw. (obiekt, który właśnie powstaje w Czeladzi, będzie mieć powierzchnię 12,5 tys. metrów kw.). To dla nas ważne, ze względu na plany powiększenia potencjału przeładunkowego - tłumaczy Artur Pohl, dyrektor oddziału Rohlig Suus Logistic w Mysłowicach.
W skład centrum w Czeladzi wejdą: magazyn logistyczny (4500 m kw.), terminal przeładunkowy (4000 m kw.) i biura.
Euroterminal w Sławkowie
Spółka Euroterminal Sławków powstała na bazie funkcjonującego od 2004 r. Oddziału Centrum Zaopatrzenia Hutnictwa SA w Katowicach. Jest terminalem logistycznym, działającym w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Jest najdalej na zachód wysuniętym terminalem, obsługującym linie kolejowe o szerokim rozstawie toru i linie funkcjonujące według standardów europejskich. Bezpośrednie połączenie z międzykontynentalną Magistralą Transsyberyjską oraz biegnącym z Chin via Kazachstan tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem umożliwia rozwój transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja - Europa Zachodnia.
NAJBOGATSI I NAJBIEDNIEJSI POSŁOWIE Z WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ KONIECZNIE
TOP 14 poszukiwanych przestępców w woj. śląskim ZOBACZ ICH TWARZE
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?