Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zagłębie potęgą logistyczno-transportową. Terminale mają już Czeladź, Będzin, Sosnowiec, Sławków...

Katarzyna Kapusta
Centrum magazynowe ProLogis Dąbrowa Górnicza
Centrum magazynowe ProLogis Dąbrowa Górnicza
Jeśli budować dziś centra logistyczne i terminale przeładunkowe, to tylko w Zagłębiu. Dlaczego? Bo właśnie tu przecinają się drogi krajowe nr 1 i 94, blisko stąd do autostrady A4, lotniska w Pyrzowicach, a na Daleki Wschód kontenery można wysłać w Sławkowie.

Zagłębie to prawdziwa potęga transportowo-logistyczna. Mamy tu bowiem aż sześć terminali, centrów logistycznych, a budowa siódmego zakończy się w połowie kwietnia 2012 roku. Pięć z nich obsługuje transport drogowy (cross-dock). W Dąbrowie Górniczej jest centrum magazynowe ProLogis. W samej Czeladzi są już dwa. Kolejne centra logistyczne mieszczą się w Sosnowcu i Będzinie.

Co ciekawe, jeden terminal do przeładunku towarów i ich dalszej dystrybucji z ośmioma rampami jest w stanie obsłużyć 190 samochodów na dobę. Ten, który właśnie powstaje w Czeladzi, będzie mieć 30 ramp i w ciągu doby będzie w stanie przyjąć aż 720 samochodów.

Jednak najbardziej znanym terminalem jest ten kolejowy - w Sławkowie. - Faktycznie, uprzywilejowana struktura Zagłębia sprzyja powstawaniu nowych centrów logistycznych. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy - tłumaczy Andrzej Nowrotek, przewodniczący Śląskiego Związku Przewoźników Transportu Drogowego. - Z jednej strony skomasowanie terminali tak blisko siebie jest dobrym rozwiązaniem, jednak z drugiej strony powoduje ostrą konkurencję - dodaje.

Co sprawia, że firmy logistyczne chcą mieć u nas swoje magazyny? Dla wielu firm jest to kluczowy region dystrybucji krajowej oraz międzynarodowej na rynki Czech, Słowacji czy Węgier.

- Wybieraliśmy lokalizację, która umożliwi nam rozbudowę dalszej przestrzeni logistycznej o kolejne 3500 m kw. (obiekt, który właśnie powstaje w Czeladzi, będzie mieć powierzchnię 12,5 tys. metrów kw.). To dla nas ważne, ze względu na plany powiększenia potencjału przeładunkowego - tłumaczy Artur Pohl, dyrektor oddziału Rohlig Suus Logistic w Mysłowicach.

W skład centrum w Czeladzi wejdą: magazyn logistyczny (4500 m kw.), terminal przeładunkowy (4000 m kw.) i biura.

Euroterminal w Sławkowie

Spółka Euroterminal Sławków powstała na bazie funkcjonującego od 2004 r. Oddziału Centrum Zaopatrzenia Hutnictwa SA w Katowicach. Jest terminalem logistycznym, działającym w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Jest najdalej na zachód wysuniętym terminalem, obsługującym linie kolejowe o szerokim rozstawie toru i linie funkcjonujące według standardów europejskich. Bezpośrednie połączenie z międzykontynentalną Magistralą Transsyberyjską oraz biegnącym z Chin via Kazachstan tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem umożliwia rozwój transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja - Europa Zachodnia.


NAJBOGATSI I NAJBIEDNIEJSI POSŁOWIE Z WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ KONIECZNIE
TOP 14 poszukiwanych przestępców w woj. śląskim ZOBACZ ICH TWARZE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto