Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Za ponad 107 mln zł konsorcjum trzech firm wybuduje drugą nitkę S1 do lotniska w Pyrzowicach

AD, PAS
fot. Marzena Bugała-Azarko
W sierpniu tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała zamiar wybrać najkorzystniejszą ofertę w drugim już przetargu na budowę drugiej nitki drogi ekspresowej S1 od Podwarpia do Pyrzowic. Stało się to jednak znacznie wcześniej, o czym GDDKiA poinformowała w poniedziałek 16 lipca.

Za najkorzystniejszą ofertę na budowę 9,7 km odcinka drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - Podwarpie (III etap z wyłączeniem odcinka I w. „Pyrzowice” - w. „Lotnisko”) uznana została propozycja złożona przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex Sp. z o.o. , Azi-Bud Sp. z o.o. i Duna Aszfalt Út-és Mélyépitō Kft.

Wybrany wykonawca zaoferował wykonanie tego zadania za kwotę brutto: 107 mln 212 tys. 582,87 zł, w czasie 20 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy. Zamówienie realizowane będzie w formule „buduj”.

Oferta konsorcjum otrzymała największą liczbę punktów w ramach kryteriów oceny ofert, w tym:

w kryterium „cena” - 60 pkt.

Kryteria pozacenowe:

w podkryterium organizacyjnym - termin realizacji kontraktu - 13 pkt.,

w podkryterium organizacyjnym - personel Wykonawcy - 10 pkt.,

w podkryterium jakościowym - właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni - 9 pkt.,

w podkryterium jakościowym - równość podłużna nawierzchni - 8 pkt.

Po upływie terminu do wniesienia odwołania, a przed zawarciem umowy, zamawiający przekaże dokumentację z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego do Urzędu Zamówień Publicznych w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej. Po pozytywnym wyniku kontroli, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą.

Przekrój budowanej drogi ekspresowej składać się będzie z dwóch jezdni, każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,50 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 2,50 m i pasa dzielącego.

Przypomnijmy. 20 kwietnia 2018 r. otwarto oferty w tym przetargu. Najtańszą złożyło wspomniane konsorcjum firm Banimex i Azi Bud z Będzina oraz węgierskiej firmy Duna Aszfalt. Druga najtańsza oferta za wykonanie tej inwestycji także pochodziła od międzynarodowego konsorcjum - Rubau Polska i Construcciones Rubau S.A. z Hiszpanii (127,7 mln zł). Trzecią najniższą ofertę także złożyło wówczas konsorcjum firm. Tym razem Mostostal Warszawa, Masfalt z Pruszkowa i Drogomex z Pruszkowa (121,9 mln zł). W sumie oferty złożyło wówczas w tym przetargu aż 16 firm i konsorcjów.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem i nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięć przetargowych to GDDKiA planuje podpisanie umowy z wykonawcą w styczniu 2019 roku. Potem, zgodnie z warunkami przetargowymi, firma ma 20 miesięcy na budowę drugiej jezdni S1. Ważne, że do tego czasu nie wlicza się miesięcy zimowych. Po ich odliczeniu, możemy się spodziewać, że inwestycja powstanie najwcześniej w połowie 2022 roku.

Warto również przypomnieć, że budowa drugiej jezdni na odcinku S1 od Podwarpia do węzła Pyrzowice jest jedną z ważniejszych inwestycji w regionie. To na tym jednojezdniowym odcinku ekspresowej S1 dochodzi zwykle do najtragiczniejszych wypadków. To najkrótsza i najszybsza trasa z aglomeracji do lotniska w Pyrzowicach, która do Podwarpia ma dwa pasy w każdym kierunku, a od Podwarpia nagle zwęża się do jednego.

Obecny przetarg był już drugim, ponieważ pierwszy, po wybraniu najkorzystniejszej oferty trzeba było unieważnić. Trwające ponad dwa lata postępowanie przetargowe wygrało w ubiegłym roku konsorcjum firm Mostostal Warszawa SA i Acciona Construction SA z Hiszpanii. Wykonawca odmówił wówczas podpisania umowy z inwestorem. Powodem były przedłużające się procedury przetargowe, brak podwykonawców oraz zmiana uwarunkowań rynkowych. Konsorcjum wygrało przetarg, oferując wykonanie inwestycji za 76,8 mln zł, podczas gdy kwota, jaką na ten cel zarezerwowano w GDDKiA, to ponad 161 mln zł. Gdyby udało się zrealizować przedsięwzięcie za tę cenę, byłyby to znaczne oszczędności dla budżetu państwa. Żadna z pozostałych firm, biorących udział w przetargu nie była, po rezygnacji zwycięskiego konsorcjum, zainteresowana przejęciem kontraktu po nim.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto