Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z jubileuszowym biletem

Magdalena Nowacka
Jubileuszowy tramwaj przez cały dzień był pełen pasażerów.
Jubileuszowy tramwaj przez cały dzień był pełen pasażerów.
W zajezdni tramwajowej stawili się chętni do zgłębienia historii zagłębiowskiej komunikacji tramwajowej. Mija bowiem 75. rocznica uruchomienia komunikacji tramwajowej w Zagłębiu Dąbrowskim a także 25 lat istnienia ...

W zajezdni tramwajowej stawili się chętni do zgłębienia historii zagłębiowskiej komunikacji tramwajowej. Mija bowiem 75. rocznica uruchomienia komunikacji tramwajowej w Zagłębiu Dąbrowskim a także 25 lat istnienia nowej zajezdni tramwajowej w Będzinie. Wcześniej ta zajezdnia mieściła się w rejonie alei Kołłątaja i ulicy Paryskiej.

Dawniej i dzisiaj

- Przyjechałam tu razem z czternastką moich uczniów, członków szkolnego klubu krajoznawczo-turystycznego. Obejrzeliśmy już wystawę związaną z historią komunikacji a teraz koniecznie musimy przejechać się zabytkowym tramwajem - mówiła Mirosława Molenda, nauczycielka dąbrowskiego Zespołu Szkół nr 4.
W 1937 roku długość linii zagłębiowskich wynosiła około 25 kilometrów. Obecnie trasa tramwajów w Zagłębiu to prawie 110 km. W będzińskiej zajezdni są 94 tramwaje, a wyjeżdża około 52 wagonów. Pracuje tu prawie 500 osób. Najwięcej podróżnych jeździ tramwajami lini numer 21.

- Wszystko się zmienia, tramwaje również. Zarówno ich wygląd, jak i mechanizm. Obecnie sterowane są elektronicznie. Przybyło też linii. W 1951 roku utworzono linię do Grodźca a w 1957 do Żychcic. Prawie wszystkie wagony pomalowane są na czerwono. Niebieskie są przeznaczone do nauki jazdy a żółte lub pomarańczowe to nasze pogotowie techniczne - objaśniał Andrzej Fonder, starszy mistrz na wydziale mechanicznym.

Historyczna podróż

- Tu prawie wszystko zależy od ruchu mojej ręki. Inaczej, niż jest to we współczesnych wagonach, gdzie sterowanie jest automatyczne a dłoni używa się tylko do przycisku otwierającego drzwi - tłumaczył Wojciech Skrzypek, motorniczy kierujący jednym ze specjalnych tramwajów, oznaczonych nr 75. Tego typu pojazd osiągał prędkość od 30 do 40 km na godzinę. Współczesne tramwaje mogą rozpędzić nawet do 60 - 70 km na godzinę. Zwykle jednak odbywa się to na specjalnych torowiskach, ze względu na bezpieczeństwo podróżnych.

Siedząc na drewnianych ławkach, wychodząc przez specjalnie odsuwane drzwi, patrząc na pulpit sterowniczy motorniczego i kierownika tramwaju, ubranego w oryginalny mundur, nie trzeba było nawet zamykać oczu, aby przenieść się w lata 50. ubiegłego wieku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto