Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uszkodzony wiadukt nad drogą nr 86 w Będzinie. GDDKiA rozpoczyna naprawę

PAP
Katowicki oddział GDDKiA rozpocznie w poniedziałek remont wiaduktu drogi krajowej nr 94 nad drogą nr 86 w Będzinie, uszkodzonego w ub. roku przez przewożoną koparkę. Prace te nie będą połączone z przygotowywaną przebudową równoległego, zbyt niskiego wiaduktu tramwajowego.

Utrudnienia wiążące się z remontem wiaduktu drogi nr 94 będą kolejnymi na głównej trasie dojazdowej z północno-wschodniej części woj. śląskiego do Katowic, którą stanowi droga krajowa nr 86. Pod koniec września ruszył remont nawierzchni jej końcowego odcinka – ekspresowej trasy S86 w Sosnowcu i Katowicach.

Dwujezdniowa dk 86 wiedzie od Siewierza (połączenie z trasą S1 i drogą nr 91) przez Będzin, Sosnowiec i Katowice do Tychów (połączenie z trasą S1 i drogą nr 1). Na odcinku od Sosnowca do Katowic ma status trasy ekspresowej z trzema pasami ruchu w każdą stronę.

Jak wynika z informacji katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawcą remontu wiaduktu nad dk 86 w Będzinie w ciągu ul. Czeladzkiej (dk 94) jest firma IMB Podbeskidzie. Koszt remontu ma wynieść prawie 1,8 mln zł. Prace mają zostać zrealizowane do 30 listopada br.

Przeznaczony do remontu wiadukt ma wspólne podpory z konstrukcją wsporczą wodociągu magistralnego o przekroju 0,6 m, którego zarządcą jest Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów w Katowicach. 30 listopada ub. roku wiadukt ten został uszkodzony przez transportowaną na samochodzie ciężarowym koparkę.

Inspekcja uszkodzeń oraz późniejsza ekspertyza potwierdziły, że do czasu wykonania remontu korzystanie z obiektu jest bezpieczne. Umowę z wykonawcą prac podpisano w lipcu br. Prace rozpoczną się od przebudowy przewiązek, co będzie oznaczało konieczność wyłączenia z ruchu szybkich, lewych pasów ruchu na jezdniach w obu kierunkach.

Po przygotowaniu przewiązek zostanie wdrożony etap czasowej organizacji ruchu, który przewiduje wyłączenie z ruchu jezdni drogi krajowej nr 86 w kierunku Katowic. Ruch przeniesiony zostanie na jezdnię w kierunku Częstochowy, gdzie pojazdy będą poruszać się po jednym pasie w każdą stronę.

W tym czasie wykonawca odnowi zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej wiaduktu drogowego oraz konstrukcji wsporczej pod rurociągiem. Po wykonaniu tych robót ruch zostanie przełożony na jezdnię w kierunku Katowic.

Wtedy zostaną wykonane główne naprawy, obejmujące m.in. wzmocnienie uszkodzonych dźwigarów wiaduktu drogowego, wymianę części konstrukcji wsporczej rurociągu oraz wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji.

Przebudowane przewiązki wykorzystane zostaną w trakcie robót związanych z rozbiórką i budową przylegającego do wiaduktu drogowego obiektu tramwajowego, których wykonanie planowane jest na 2023 r. w ramach odrębnego zadania (początkowo GDDKiA planowała przeprowadzić je równocześnie). Ta inwestycja ma udrożnić drogę krajową nr 86 na rejonie Będzina dla wysokich pojazdów.

Obecnie bowiem pod wiaduktem tramwajowym, równoległym do przeznaczonego do remontu wiaduktu drogowego nad dk 86, obowiązuje ograniczenie do 3,8 lub 3,9 m (w zależności od kierunku), podczas gdy norma to 4,7 m (standardowa naczepa, tzw. firanka, ma ok. 4 m).

Zgodnie z wyjaśnieniami GDDKiA wiadukt tramwajowy ma nienormatywną skrajnię pionową, czyli wolną przestrzeń nad drogą, która przeznaczona jest do prowadzenia ruchu pojazdów, ich zatrzymywania się lub postoju. Mimo oznakowania kilkakrotnie doszło do uszkodzeń konstrukcji przez pojazdy o wysokości większej, niż ta dopuszczona znakami.

Przetarg na wykonanie projektu i przebudowy wiaduktu tramwajowego Dyrekcja ogłosiła 31 marca br. Zainteresowanie zgłosiło siedem firm. Przy budżecie niespełna 5,3 mln zł wybrano ofertę firmy Primost Południe z Będzina. Na realizację tej inwestycji przewidziano 18 miesięcy. Wiaduktem tramwajowym nad drogą krajową nr 86 kursują tramwaje między Będzinem, a sąsiednią Czeladzią.

30 listopada 2021 r. wiadukt drogi krajowej nr 94 nad drogą nr 86 został uszkodzony przez transportowaną na samochodzie ciężarowym koparkę. W wyniku uderzenia w spód konstrukcji wsporczej oraz nośnej wiaduktu doszło do deformacji dźwigarów głównych i konstrukcji wsporczej, oraz uszkodzenia ciosu łożyska stałego wiaduktu. Doszło też do całkowitego wysunięcia się łożysk elastomerowych konstrukcji wsporczej pod rurociąg i uszkodzenia systemu odwodnienia konstrukcji wsporczej.

Rozpoczynająca się naprawa skutków tego zdarzenia będzie finansowana ze środków budżetowych. GDDKiA deklaruje, że będzie dochodziła zwrotu kosztów z polisy sprawcy zdarzenia.(PAP)

autor: Mateusz Babak
mtb/ mark/

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto