Tramwajowe manewry

Magdalena Nowacka
Tomasz Kapuściok sprawdza możliwość otwarcia z zewnątrz drzwi w przypadku braku prądu. Fot. Olgierd Górny
Tomasz Kapuściok sprawdza możliwość otwarcia z zewnątrz drzwi w przypadku braku prądu. Fot. Olgierd Górny
Trzy jednostki straży pożarnej z Będzina, Sosnowca i Dąbrowy Górniczej przyjechały szkolić się do będzińskiej zajezdni. Ćwiczenia rozpoczęto od teorii. W objaśnianiu szczegółów konstrukcji pomagali im pracownicy z ...

Trzy jednostki straży pożarnej z Będzina, Sosnowca i Dąbrowy Górniczej przyjechały szkolić się do będzińskiej zajezdni. Ćwiczenia rozpoczęto od teorii. W objaśnianiu szczegółów konstrukcji pomagali im pracownicy z sekcji technicznej.

Tajemnice podwozia

- Podczas tych ćwiczeń mamy opanować sposoby uwalniania ludzi z wozów tramwajowych. Aby skutecznie i szybko to robić, musimy poznać szczegóły budowy wozu. Wiedząc, jaka jest jego konstrukcja, w której części jest najdelikatniejsza, gdy zostaniemy wezwani do akcji i zanim podjedzie specjalny dźwig, za pomocą naszych narzędzi i z tą wiedzą, będziemy mogli już działać - mówi strażak Piotr Remesz z Dąbrowy Górniczej.
- W naszej zajezdni jest 91 wagonów. Każdy waży 15-16 ton. Większość ma co najmniej 20 lat, a najmłodszy to rocznik 88. To, że mają już za sobą duży przebieg, nie pozostaje bez wpływu na ich stan techniczny - mówi Hubert Ściana z zajezdni.
Strażacy poznali też miejsca, w których za pomocą specjalnego sprzętu można podnosić tramwaj.
- Takie miejsca oznaczone są na wagonie trójkątem - pokazywał Andrzej Rejdak.

Kolizje i wypadki

Może nie są one nagminne, ale są. Do najrzadszych należą sytuacje, kiedy zderzają się dwa tramwaje. Ostatni taki przypadek odnotowano na trasie Klimontów-Dańdówka. Przyczyną była awaria sygnalizacji.
- Głównymi przyczynami kolizji jest zlekceważenie znaku "stop" i nadmierna prędkość. Na szczęście pasażerowie tramwaju rzadko w takich sytuacjach doznają obrażeń. Często zdarza się, że do wypadku doprowadza nieostrożny pieszy - opowiada Wiesław Leśnik, motorniczy z 23-letnim stażem.
W wielu wypadkach pod tramwaje wpadają osoby nietrzeźwe.
- Najtrudniej jest udzielić pomocy, kiedy osoba wpadnie między wózki. Wyciągnięcie jej może potrwać nawet do 15 minut. Właśnie w takich przypadkach przydaje się pomoc strażaków - dodaje Andrzej Rejdak.
Dla motorniczego jedyną możliwością, by zapobiec wypadkowi, jest hamowanie. Nie może ratować się tak, jak w przypadku samochodu - skrętem, odbiciem w bok. Dlatego w tramwaju są trzy rodzaje hamulców: elektrodynamiczne, szynowe i szczękowe. Pociągnięcia hamulca bezpieczeństwa widocznego dla wszystkich pasażerów powoduje, że pozostałe uruchamiają się jednocześnie. Ale w przypadkach nieuzasadnionych, także takie uruchomienie hamulca, może być przyczyną wypadku czy kolizji. Niestety, dowcipnisiów, którzy "przypadkiem" pociągną za hamulec wciąż nie brakuje.
Podczas ćwiczeń w zajezdni strażacy gasili płonący wagon i za pomocą różnego sprzętu podnosili go. Wspólnie wypróbowali też kilka własnych pomysłów, m.in. podnoszenie wagonu za pomocą lin.
- Na pewno teraz będziemy czuć się pewniej w przypadku tego typu akcji. Wykonamy ją jeszcze sprawniej i przede wszystkim szybciej - mówili zadowoleni ze szkolenia strażacy.


Ciekawostki z zajezdni
Po każdym większym meczu czy imprezie plenerowej, pracownicy zajezdni liczą straty. Powracający kibice nadmiaru energii pozbywają się niszcząc rurki, uchwyty dla pasażerów, szyby, lampy oświetleniowe i kasowniki. Straty wynoszą wtedy około 1000?1500 złotych. Najwięcej efektów wandalizmu można oglądać w tramwajach linii 27, 21 i 24. Najmniej - 25.
Newralgicznym punktem w Będzinie dla tramwajarzy jest tzw. nerka. W Sosnowcu natomiast ulica Małachowskiego, gdzie bardzo często parkowane samochody tarasują przejazd.

Państwowa Inspekcja Pracy skontrolowała małe budowy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie