Do tej pory do zajezdni w Katowicach-Zawodziu bydgoski producent dostarczył sześć wagonów serii 2017N – o długości 25 metrów. Spośród nich cztery wagony przeszły pozytywnie procedurę odbiorową a piąty wagon jest w trakcie odbioru. W najbliższy weekend (24-25 października) spodziewana jest dostawa siódmego wagonu.
– Po pozytywnych odbiorach dwa pierwsze wagony rozpoczęły swoją pracę na linii nr 36. W kolejnych dwóch odebranych wagonach szkolą się nasi motorniczowie – mówi Jacek Kaminiorz, dyrektor eksploatacyjny spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Linia nr 36, na którą skierowane zostały dwa pierwsze nowe wagony obsługuje trasę na terenie Katowic – między pętlą w Brynowie a pętlą w Szopienicach.
– Zawsze staramy się w miarę możliwości początkowo nowe wagony posyłać na trasy w pobliżu zajezdni, w której dany typ wagonu stacjonuje. Dzięki temu, w razie problemów możemy szybko reagować, choć mamy nadzieję, że wagony te będą się sprawować dobrze i nie będzie z nimi kłopotów – zauważa Jacek Kaminiorz.
Wprowadzenie nowego typu taboru zwykle wiąże się z jakimś wydarzeniem, atrakcjami dla pasażerów, spotkaniem z dziennikarzami. Tym razem będzie jednak inaczej.
– Okoliczności pandemiczne nie sprzyjają takim wydarzeniom, dlatego tym razem nowe wagony zadebiutowały na linii bez fanfar i konfetti. Niemniej zachęcamy wszystkich, a zwłaszcza pasjonatów i miłośników komunikacji tramwajowej do tego, by przetestować nowe wagony i przejechać się linią nr 36 właśnie tramwajem Pesa 2017N – zachęca dyrektor Kaminiorz.
Spółka Tramwaje Śląskie S.A. zamówiła u bydgoskiego producenta 35 nowych tramwajów: 27 wagonów 25-metrowych oraz 8 pojazdów 32-metrowych. Według zapowiedzi producenta, pierwszy wagon 32-metrowy ma zostać przewieziony do Katowic na przełomie października i listopada. Dynamiczne testy homologacyjne wagon ma przechodzić na infrastrukturze spółki Tramwaje Śląskie SA.
Wyposażenie tych tramwajów obejmuje m.in.: klimatyzację przedziału pasażerskiego, gniazda USB dostępne dla pasażerów, moduły wi-fi, monitoring, głosowy i wizualny system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i nowoczesny, energooszczędny napęd. Udział niskiej podłogi w wagonach krótszych wynosi ok. 65 procent, a w wagonach dłuższych ok. 75 procent.
Zakup 35 wagonów wieloczłonowych z bydgoskiej Pesy to realizacja drugiego zadania taborowego, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie SA „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 221 mln zł netto.
Tradycją jest nadawanie imion wagonom tramwajowym. Spółka Tramwaje Śląskie S.A. zwyczajowo w tej sprawie zasięga opinii mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W pierwszych dniach listopada na stronie internetowej Spółki www.tramwajeslaskie.eu ogłoszony zostanie konkurs na imię dla nowych wagonów. Dla autora zwycięskiej koncepcji przewidziano nagrody rzeczowe.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?