Pierwszy pociąg intermodalny szerokim torem rozpoczął swoją podróż w chińskim Xi’an 24 grudnia 2019 roku, a wyznaczoną trasę ma pokonać po dwóch tygodniach.
Pociąg przejedzie w sumie 9477 km przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Ukrainę i wjedzie do Polski przez przejście graniczne Izov/Hrubieszów. Od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej, aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg będzie jechał trasą szerokotorową 1520 mm.
- Oznacza to, że nie będzie konieczności przeładunku kontenerów na granicy z Unią Europejską. Jest to pierwszy przewóz Nowym Jedwabnym Szlakiem do Europy z wykorzystaniem linii LHS oraz Euroterminala Sławków – informuje PKP LHS.
29 grudnia 2019 roku kontenery przeładowane zostały na granicznej stacji Alashankou/Dostyk na platformy 1520 mm i potem pociąg przemieszczał się po terytorium Kazachstanu.
Projekt realizowany jest przez PKP LHS sp. z o.o., Xian Free Trade Port Construction and Operation Co., Ltd. oraz partnerów PKP LHS z Kazachstanu.
Linia kolejowa nr 65 (tzw. szeroki tor) jest najdłuższą linią szerokotorową w Polsce (o rozstawie szyn 1520 mm), przeznaczoną do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko – ukraińskie Hrubieszów/Izow z województwem śląskim, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim kończy swój bieg. Liczy ona prawie 400 km i ma określony zasięg regionalny. Biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy - PKP LHS sp. z o.o z siedzibą w Zamościu.
Dzięki szerokiemu torowi to właśnie do Sławkowa najdalej w Europie docierają drogą kolejową towary i kontenery bezpośrednio z dalekiej Azji, w tym z Chin. Stąd, po przeładunku, zostaną wysłane w trasę m.in. na południe i zachód Europy. Transport kolejowy z Azji do Europy może być konkurencyjny wobec wysyłki towarów drogą morską.
Spółka „Euroterminal Sławków powstała w kwietniu 2010 r. na bazie funkcjonującego od 2004 r. Oddziału CZH S.A. w Katowicach Euroterminal w Sławkowie. Udziałowcami Euroterminalu Sławków Sp. z o.o. są CZH S.A., PKP Cargo S.A. oraz PKP LHS Sp. z o.o. Euroterminal Sławków jest terminalem przeładunkowym usytuowanym na styku najdalej na zachód wysuniętego odcinka linii kolejowych o szerokim rozstawie toru (1520 mm) i linii normalnotorowej (1435mm). Dzięki czemu doskonale wpisuje się w rozwój transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja – Europa Zachodnia.
Sławkowski Eurotermial obecnie obsługuje połączenia kolejowe realizowane przez MAERSK Polska Sp. z o.o (Sławków – Gdańsk i droga powrotna 7 razy w tygodniu), realizowane przez CLIP intermodal Sp. z o.o. (Sławków – Gdańsk przez Swarzędz i droga powrotna dwa razy w tygodniu), realizowane przez STANTE LOGISTICS (Sławków – Maddaloni we Włoszech i droga powrotna – cztery razy w tygodniu), realizowane przez HUPAC (Sławków – Schwarzheide w Niemczech i droga powrotna – dwa razy w tygodniu) oraz połączenia kolejowe w ruchu rozproszonym z krajami WNP.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?