Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

S1 od Podwarpia do Pyrzowic w końcu jest dwupasmówką. Druga jezdnia jest OTWARTA! To już koniec drogi śmierci

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Od 17 maja droga ekspresowa S1 między Podwarpiem i Pyrzowicami ma już w obu kierunkach po dwa pasy ruchu. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Od 17 maja droga ekspresowa S1 między Podwarpiem i Pyrzowicami ma już w obu kierunkach po dwa pasy ruchu. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Od poniedziałku, 17 maja można już korzystać z dwupasmowej S1 między Podwarpiem i węzłem Pyrzowice. Drogowcy udostępnili kierowcom budowaną od dwóch lat drugą jezdnię drogi ekspresowej. Do ruchu został także oddany przebudowany węzeł Mierzęcice. Koniec ze zwężeniem drogi do jednego pasa tuż za węzłem Podwarpie.

Od dziś S1 w tym miejscu jest dwupasmówką

Na ten dzień kierowcy czekali od dawna. Słynna „droga śmierci” w końcu jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Zamiast jednego pasa drogi w każdym kierunku od poniedziałku (17 maja) kierowcy mogą już do samego węzła Pyrzowice jechać bezpieczną dwupasmówką. Do dyspozycji kierowców są bowiem po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. Droga ekspresowa w tym miejscu, w końcu jest ekspresowa naprawdę.

Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia

Jedna jezdnia S1 okazała się bardzo niebezpieczna

Przebudowę ekspresówki, a właściwie budowę drugiej jezdni tej bardzo kolizyjnej trasy, rozpoczęto w 2019 roku. Wcześniej, w 2006 roku, oddano drogę ekspresową jednojezdniową. Jak się okazało, choć było to znaczne ułatwienie dla kierowców jadących np. na lotnisko, to droga okazała się być bardzo niebezpieczna. Wyjątkowo często, w porównaniu do innych dróg ekspresowych w regionie, dochodziło tu do tragicznych w skutkach wypadków i kolizji. Ginęli ludzie. Ostatnia z takich tragedii zdarzyła się dokładnie miesiąc temu. Zginęła matka i jej trzymiesięczne dziecko.

Drogę należało szybko przebudować. Decyzja o dobudowie drugiego pasa zapadła niemal od razu, jednak z rozpoczęciem robót trzeba było czekać wiele lat. Inwestycja tak naprawdę rozpoczęła się wiosną 2019 roku.

Kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku

Prace obejmowały budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku lotnisko - Podwarpie wraz z budową wiaduktów i mostów. Powstały także urządzenia ochrony środowiska i urządzenia związane z funkcjonowaniem drogi, jak odwodnienie i oświetlenie drogowe. Przebudowana została również istniejąca infrastruktura techniczna.

Fakt, że od 17 maja kierowcy mogą jeździć już nową jezdnią nie oznacza jednak jeszcze, że prace już się tu zakończyły. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Rubau Polska Sp. z o.o. i Construcciones Rubau SA z Hiszpanii. Zgodnie z kontraktem, firma miała oddać drugą jezdnię S1 od Podwarpia do Pyrzowic do 26 kwietnia tego roku. Uzyskała jednak warunkowe przedłużenie kontraktu, argumentując je niekorzystnymi warunkami pogodowymi, z jakimi zmagali się na budowie pracownicy firm.

- Wykonawca ma zakończyć prace do 29 maja – potwierdza Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Uwaga na utrudnienia

Kierowcy powinni uważać na nowej drodze, bo w kilku miejscach wciąż mogą natrafić na utrudnienia.

- Na początku i na końcu wybudowanego odcinka, tj. na węzłach Lotnisko oraz Podwarpie, wciąż obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu i zwężenie do jednego pasa. Ma to na celu umożliwienie dokończenia robót przez wykonawcę, polegających na likwidacji istniejących przewiązek na węzłach wraz z odtworzeniem pasa rozdziału i budową barier energochłonnych – dodaje Marek Prusak.

Na budowie znaleziono wykopaliska sprzed około 230 mln lat

Podczas budowy drugiej jezdni nie obyło się bez ciekawych wykopalisk. W trakcie wykonywania wykopów natrafiono na pozostałości osadów z zachowanymi skamieniałościami muszli. Osady datowane są na okres środkowego triasu, czyli od około 245,9 do ok. 228,7 mln lat temu.

Jadąc nową jezdnią S1 warto zwrócić uwagę na ogromne nasypy. Konieczne były też bardzo głębokie wykopy. Maksymalna głębokość wykopu w trakcie prowadzenia prac wyniosła około 16 metrów. W trakcie budowy wykonano około 530 000 metrów sześciennych robót ziemnych (łącznie wykonanie wykopów oraz nasypów). Jest to równowartość około 7360 kolejowych wagonów węglarek.

Od 17 maja droga ekspresowa S1 między Podwarpiem i Pyrzowicami ma już w obu kierunkach po dwa pasy ruchu. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

S1 od Podwarpia do Pyrzowic w końcu jest dwupasmówką. Druga ...

S1 to bardzo ważna droga

Droga ekspresowa S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie jest trasą o dużym znaczeniu dla komunikacji Śląska i województw ościennych. Łączy zrealizowaną autostradę A1 z drogami ekspresowymi S52 Bielsko-Biała - Cieszyn oraz S1 Bielsko-Biała - Zwardoń, a także z DK91, DK86 i pozostałymi drogami województwa. Trasa łączy też aglomerację śląską i regiony z nią sąsiadujące z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Droga ta stanowi również część VI europejskiego korytarza transportowego sieci TENT-T.

Dodajmy, że inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu wynosi prawie 139 mln zł, a wysokość dofinansowania z UE to 87,5 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto