Jak usprawnić proces uczenia się dziecka?
Mamy siedem zmysłów, które rozwijają się bardzo wcześnie i ich odpowiednia stymulacja będzie warunkowała np. efektywną naukę pisania, czytania, liczenia, radzenia sobie z emocjami, właściwą koncentrację uwagi. Przypuśćmy, że dziecko ma nauczyć się na pamięć wiersza. Prościej będzie mu nauczyć się wierszyka bujając się na huśtawce, działa to w ten sposób, że informacja słuchowa zostaje wzmocniona przez odpowiedni ruch. Ważne jest też, by zaobserwować, czy dziecko jest bardziej ślimaczkiem, czy może strusiem pędziwiatrem. To moje robocze nazwy, ale bardzo obrazowe.
Jak działać, kiedy już dokonamy takiego rozpoznania?
Ślimaczka trzeba rozruszać, pobudzać do działania, a u strusia pędziwiatra zaspokoić potrzebę ruchu. To potrzebne rozpoznanie, które rodzicowi przychodzi stosunkowo łatwo. Zawsze powtarzamy, że to rodzic jest ekspertem od swojego dziecka.
Jak pomagać dzieciom zbyt ruchliwym, a jak tym powolniejszym?
Zbyt ruchliwe dziecko nie odrobi lekcji siedząc na krześle, ale jeśli zamiast krzesła podać mu piłkę gimnastyczną, to szanse na odrobienie zadania wzrastają. Mało kto wie, że tu znaczenie ma nawet temperatura napoju, który podamy dziecku podczas nauki. Ślimaczek na pobudzenie powinien dostać ciepłą albo chłodną np. herbatę, struś z kolei napój o temperaturze pokojowej, która nie zajmie jego myśli. Aromat kawy czy cytryny będzie nas "nakręcał", a lawendy czy banana - wyciszał. Takie detale są istotne w procesie uczenia się dziecka.
Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?