Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKP LHS podsumowało 2020 rok: nowym Jedwabnym Szlakiem z Chin do Sławkowa przyjechało aż 40 pociągów

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Z Chin do Sławkowa dotarło w 2020 roku 40 pociągów Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Z Chin do Sławkowa dotarło w 2020 roku 40 pociągów Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE K. Trojok/mat. prasowe
W ciągu roku na nowej trasie z Chin do Sławkowa Spółka PKP LHS uruchomiła 40 pociągów, przewożąc łącznie 3060 TEU. Brak konieczności przeładunku na granicy oraz dedykowana do transportu towarowego linia szerokotorowa umożliwiają osiągnięcie rekordowej prędkości przejazdu - około 12 dni z Xi’an do Euroterminala Sławków. W grudniu 2020 roku uruchomione zostało kolejne połączenie z Chongqing.

– Nasze wieloletnie starania dywersyfikacji przewozów przynoszą teraz owoce. Coraz więcej operatorów logistycznych korzysta z trasy szerokotorowej, która umożliwia przeładunek w przemysłowym sercu Polski. Pozwala to transportować towary w rekordowym czasie. Na naszą korzyść przemawiają również rosnące stawki frachtu morskiego na trasach z Azji. Przewidujemy, że udział tego segmentu będzie sukcesywnie wzrastał, ze względu na poszukiwanie przez gestorów ładunków szybkich i pewnych tras – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Do otwartego w styczniu 2020 r. połączenia z Xi’an w środkowych Chinach dołączył pociąg z miasta Chongqing, położonego blisko 800 km dalej na południe. Oprócz trasy przez Rosję i Ukrainę (stacja graniczna Suzemka), PKP LHS, we współpracy z partnerami uruchomiła również nową trasę do stacji Sławków LHS przez Białoruś (przejście graniczne Goryn – Udrytsk).

A tak wyglądały początki

9477 kilometrów w 12 dni. Tyle przejechał pociąg, który we wtorek 7 stycznia 2020 dotarł do Sławkowa. Tym samym oficjalnie otwarty został Nowy Jedwabny Szlak z chińskiego Xi’an. Pociąg dotarł bezpośrednio linią szerokotorową do Euroterminala Sławków LHS. To ogromna szansa na rozwój gospodarczy dla całego Zagłębia i województwa śląskiego.

Pierwszy transport wyruszył do Polski z Chin 24 grudnia 2019. W Sławkowie zjawił się po 12 dniach, 5 stycznia br. Do Polski z Chin przyjechał w 45 kontenerach m.in. sprzęt elektroniczny, gospodarstwa domowego, przeróżne części do maszyn, urządzeń i pomp.

Dlaczego to takie wydarzenie?

- Dzięki szerokotorowej linii docierającej do Euroterminala Sławków w przemysłowym sercu Polski nie był potrzebny przeładunek towarów ani wymiana wózków na granicy. To pozwoliło zaoszczędzić czas i koszty transportu. Transport zajął tylko 12 dni, a jestem przekonany, że możemy skrócić ten czas do 10 dni – mówił wówczas Zbigniew Tracichleb.

Linia kolejowa nr 65 jest najdłuższą linią szerokotorową w Polsce (o rozstawie szyn 1520 mm), przeznaczoną do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z województwem śląskim, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim kończy swój bieg. Liczy prawie 400 km. Biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy - PKP LHS sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu.

Dzięki szerokiemu torowi to właśnie do Sławkowa najdalej w Europie docierają drogą kolejową towary i kontenery bezpośrednio z dalekiej Azji, w tym z Chin. Stąd, po przeładunku, zostaną wysłane w trasę m.in. na południe i zachód Europy. Transport kolejowy tak zwanym Nowym Jedwabnym Szlakiem z Azji do Europy ma być konkurencyjny i znacznie szybszy niż wysyłka towarów drogą morską.

Przygotowania do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku objęły wiele prac inwestycyjnych. Na początku 2018 podpisana została umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii nr 65 (szeroki tor od Hrubieszowa do Sławkowa właśnie). To pozwoli poprawić bezpieczeństwo prowadzenia pociągów i pracowników oraz zwiększyć przepustowość. Spółka odebrała również 10 zmodernizowanych lokomotyw.

- Do 2025 PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł. W całym obrębie stacji Sławków LHS dysponujemy obecnie nowoczesnym, komputerowym systemem sterowania ruchem kolejowym, który został opracowany przez polskich inżynierów. Modernizacja zwiększyła też elastyczność układu torowego, ponieważ obecnie każdy z torów stacyjnych jest uniwersalny. Może służyć zarówno do przyjmowania, jak i wyprawiania składów kolejowych - dodał Tracichleb.

Tysiąc kilometrów w drodze

Pociąg kontenerowy sprawnie przejechał wszystkie kraje Chiny, Kazachstan, Rosję, Ukrainę i Polskę. Przejeżdżając przez granicę polsko-ukraińską, pociąg został przeskanowany na bramce rentgenowskiej. Prześwietlony skanerem, który funkcjonuje od 2012 roku.

- Udowodniliśmy tym samym, że przejście graniczne Izov/Hrubieszów jest bardzo dobrze przygotowane do odbioru tego typu ładunków - podkreślił Zbigniew Tracichleb. - Nasz chiński partner Xi’an Free Trade Port Construction and Operation jest operatorem suchego portu w mieście Xi’an. Liczy ono około 13 mln mieszkańców, ma rozwinięty przemysł wysokich technologii, maszynowy, elektroniczny i hutniczy. Miasto było niegdyś stolicą Chin. To tam zaczynał się Jedwabny Szlak. Obecnie jest najszybciej rozwijającym się terminalem wykorzystującym transport kolejowy do Europy. Pod koniec 2019 roku uruchomione zostały stąd połączenia do Gdańska i Bratysławy, ale obydwa wymagają jednak przeładunku na granicy Unii Europejskiej - dodał.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto