18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

O historii dworców w Będzinie. Zobacz archiwalne zdjęcia

Muzeum Zagłębia w Będzinie
Dworzec kolejowy stary Będzin. Widok od strony torów., ok. 1915 r. Obecnie w tym miejscu stoi murowany Będzin Miasto. Widok od strony torów.
Dworzec kolejowy stary Będzin. Widok od strony torów., ok. 1915 r. Obecnie w tym miejscu stoi murowany Będzin Miasto. Widok od strony torów. Muzeum Zagłębia
Wiek XIX przyniósł szybki rozwój kolei. Pierwszą linią kolejową uruchomioną w Królestwie Polskim była kolej Warszawsko-Wiedeńska, inaczej Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, która przebiegała także częściowo przez Zagłębie Dąbrowskie, zahaczając o Zawiercie, Ząbkowice i Strzemieszyce, a kończąc swój bieg na stacji Granica w Maczkach.

W latach 50. XIX w. uruchomiono połączenie Ząbkowic z Katowicami. Nowa linia, oddana do użytku w 1859 r., tuż za Ząbkowicami odchodziła od głównego szlaku i biegła przez Gołonóg, Dąbrowę, Będzin, zataczała łuk w kierunku południowo-zachodnim na terenie Sosnowca i w Szopienicach dołączała się do kolei górnośląskiej. Niemniej jednak powstała wówczas w Będzinie stacja była jedynie przystankiem technicznym, w rozwijającym się zaś w dużym tempie mieście brakowało stacji osobowej. Toteż w 1875 Zarząd Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej podjął decyzję o wybudowaniu w Będzinie tego typu stacji. W ten sposób powstała w mieście stacja kolejowa o nazwie „Będzin”, w późniejszym okresie nazywana „Stary Będzin”. Aż do okresu międzywojennego dworzec ten mieścił się w drewnianym budynku.

Dopiero w początkach XX wieku, w efekcie rozwoju urbanistycznego miasta, tworzenia się wielu nowych zakładów przemysłowych, w odległości 2 km w kierunku Sosnowca, powstała nowa stacja, nazwana „Nowy Będzin”. Zbudowany wówczas ceglany dworzec istnieje do dziś.

Nowoczesny dworzec w stylu modernistycznym Będzin Miasto został zaprojektowany na powierzchni 4.800 m² w 1927 r. przez znanego architekta Edgara Norwertha (konstruktorem był Stanisław Hempel). Budynek dworcowy, zrealizowany przez firmę Pronaszko i Sobieszek.

Serwis specjalny: Będzin na starej fotografii

Materiał powstał we współpracy serwisu NaszeMiasto.pl z Muzeum Zagłębia w Będzinie.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto