W latach 50. XIX w. uruchomiono połączenie Ząbkowic z Katowicami. Nowa linia, oddana do użytku w 1859 r., tuż za Ząbkowicami odchodziła od głównego szlaku i biegła przez Gołonóg, Dąbrowę, Będzin, zataczała łuk w kierunku południowo-zachodnim na terenie Sosnowca i w Szopienicach dołączała się do kolei górnośląskiej. Niemniej jednak powstała wówczas w Będzinie stacja była jedynie przystankiem technicznym, w rozwijającym się zaś w dużym tempie mieście brakowało stacji osobowej. Toteż w 1875 Zarząd Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej podjął decyzję o wybudowaniu w Będzinie tego typu stacji. W ten sposób powstała w mieście stacja kolejowa o nazwie „Będzin”, w późniejszym okresie nazywana „Stary Będzin”. Aż do okresu międzywojennego dworzec ten mieścił się w drewnianym budynku.
Dopiero w początkach XX wieku, w efekcie rozwoju urbanistycznego miasta, tworzenia się wielu nowych zakładów przemysłowych, w odległości 2 km w kierunku Sosnowca, powstała nowa stacja, nazwana „Nowy Będzin”. Zbudowany wówczas ceglany dworzec istnieje do dziś.
Nowoczesny dworzec w stylu modernistycznym Będzin Miasto został zaprojektowany na powierzchni 4.800 m² w 1927 r. przez znanego architekta Edgara Norwertha (konstruktorem był Stanisław Hempel). Budynek dworcowy, zrealizowany przez firmę Pronaszko i Sobieszek.
Serwis specjalny: Będzin na starej fotografii
Materiał powstał we współpracy serwisu NaszeMiasto.pl z Muzeum Zagłębia w Będzinie.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?