Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Największa inwestycja drogowa w historii Czeladzi zakończona i rozliczona. Kosztowała ponad 44 miliony złotych

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak wyglądają efekty największej inwestycji drogowej w historii Czeladzi 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak wyglądają efekty największej inwestycji drogowej w historii Czeladzi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE FB Z. Szaleniec
Największa inwestycja komunikacyjna i drogowa w historii Czeladzi została zakończona. Jak poinformował burmistrz Czeladzi Zbigniew Szaleniec całość prac została odebrana i rozliczona.

Od 2019 roku na ulicach Czeladzi widać było ekipy Eurovii, które uwijały się, by tak przebudować miejską infrastrukturę komunikacyjną i drogową, by zadowoleni byli z niej kierowcy, pasażerowie komunikacji miejskiej, ale także piesi oraz rowerzyści. Chyba wszystko się udało, bo w mieście przybyło wiele bezpiecznych rozwiązań na drogach, jest dużo więcej miejsc parkingowych oraz ścieżek dla rowerzystów i amatorów jazdy na rolkach.

Budowa trzech węzłów przesiadkowych w rejonie ul. Kombatantów oraz Szpitalnej, Katowickiej i Francuskiej wraz z całym zapleczem i dworcem dla pasażerów na pętli tramwajowej, parkingów, nowego ronda na terenie Nowego Miasta, ścieżek rowerowych to było spore wyzwanie. Dziś wszystko jest już w pełni gotowe.

- Inwestycja objęta jest siedmioletnią gwarancją. Kosztowała łącznie 44 mln 348 tys. 869,60 zł, z tego 30 mln zł pochodziło z dotacji unijnej a prawie 2,6 mln zł z dotacji GZM. Jeżeli do tego dodać około 4 mln zł, które wydały inne instytucje (Tramwaje Śląskie, Orange, Tauron czy Czeladzkie Wodociągi), realizujące swoje inwestycje powiązane z naszą, łączny koszt budowy węzłów przesiadkowych i ścieżek rowerowych kosztował około 48 mln zł – poinformował Zbigniew Szaleniec.

- Tak więc z budżetu do tej ogromnej inwestycji miasto dołożyło tylko nieco ponad 11 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje budowa dwóch realizowanych w tym roku ulic w Czeladzi, które także zmieniają się w dużej części z dotacji) – dodaje.

A oto statystyczne podsumowanie tej inwestycji:

  • zbudowanych zostało 15 km 777 metrów ścieżek rowerowych
  • zbudowanych zostało bądź wyremontowanych ok. 10 km chodników
  • powstało 10 zatok autobusowych
  • zbudowanych zostało 186 miejsc parkingowych, w tym 10 dla osób niepełnosprawnych - powstały 4 perony tramwajowe
  • zbudowane zostało rondo u zbiegu ulic Szpitalnej i Kombatantów
  • wyremontowanych zostało ok. 1000 metrów dróg (przedłużenie ul. 17 Lipca, kilkusetmetrowy kawałek ul. Katowickiej w okolicach
  • UM i skrzyżowania Katowickiej z Dehnelów
  • przebudowane zostało skrzyżowanie u zbiegu ulic Katowickiej i Dehnelów
  • pojawiło się 10 nowych estetycznych wiat na przystankach
  • jest też kilkanaście nowych estetycznych ławek i koszy na śmieci.
  • wymienionych lub postawionych zostało nowych 270 ledowych lamp ulicznych
  • postawionych zostało kilkaset nowych znaków
  • wymalowanych zostało kilkaset nowych oznakowań poziomych i przejść dla pieszych
  • postawiona została sygnalizacja świetlną na ul. Katowickiej
  • pojawiły się 4 stacje dokowania dla 68 rowerów i 50 rowerów do wypożyczenia
  • stanęły 4 wiaty wraz ze stojakami i kilkadziesiąt samych stojaków do parkowania rowerów prywatnych.
  • posadzonych zostało 300 drzew i kilkaset krzewów i kwiatów.

Dodatkowo Tramwaje Śląskie wymieniły kilkaset metrów szyn, podkładów tramwajowych i sieci trakcyjnych. Tauron wymienił kilkadziesiąt słupów trakcyjnych i założył wiele nowych sieci energetycznych. Orange wymienił i przełożył wiele swoich sieci teletechnicznych i studzienek. Czeladzkie Wodociągi wymieniły natomiast kilkaset metrów sieci kanalizacyjnych i wodociągowych oraz zbudowały łącznik do kolektora na ul. Katowickiej w okolicy ul. Reymonta.

Przetarg na tę ogromną inwestycję ogłoszony został w grudniu 2018 roku. Chętnych do wykonania tej inwestycji było kilka firm. Przez wiele tygodni trwała gruntowna analiza dokumentacji oraz ofert. Ostatecznie miasto wybrało Eurovię, która miała wykonać całość prac za 35 mln zł. Ostatecznie okazało się, że całość prac kosztowała ponad 44 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto