Lambda musi być!

Łukasz Podlejski
Udostępnij:
Mija dziewięć miesięcy od wydania rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury, dotyczącego badań diagnostycznych samochodów wyposażonych w instalacje gazowe.

Mija dziewięć miesięcy od wydania rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury, dotyczącego badań diagnostycznych samochodów wyposażonych w instalacje gazowe. Zgodnie z nim pojazd, który nie odpowiada wymaganiom, nie może być przejść pozytywnie badań technicznych. Tymczasem najwyraźniej nikt się do niego nie stosuje. Nie wiedzą (lub nie pamiętają) o nim diagności, ani Starostwo Powiatowe.


Elektroniczny sterownik

W rozporządzeniu czytamy, że pojazdy z instalacją gazową, zgłaszające się na badania okresowe, powinny być wyposażone w elektroniczną jednostkę sterującą.

— Jednostka sterująca wymagana jest w samochodach, które mają wtrysk paliwa — mówi Leszek Feluś z Czeladzi, właściciel warsztatu samochodowego. -— Wiele warsztatów zakładających instalację gazową jej nie montuje. Źle wpływa to na żywotność takiego auta, a zwłaszcza układu zapłonowego. Ale dzięki takim zabiegom cena instalacji jest atrakcyjna i zubożone instalacje wciąż się sprzedają, a przecież nie powinny być dopuszczone do ruchu. Nie ma też żadnych problemów z uzyskaniem przeglądu technicznego, bo diagności przymykają oko.


W homologacji jest...

Kierowcy kupujący instalacje gazowe otrzymują specjalną homologację, w której wymienione są składniki instalacji. Na dokumencie tym wyraźnie widnieje centrala elektroniczna. Taki dokument jest niezgodny ze stanem rzeczywistym, ale kierowcy o tym nie wiedzą.

— Eksploatacja auta z taką instalacją nie potrwa długo i przysporzy wielu problemów. Silnik nie będzie pracował właściwie. Lepiej wydać trochę więcej pieniędzy i kupić kompletny osprzęt — radzi Arkadiusz Stojek, montażysta instalacji gazowych.


... a w praktyce nie

— Zapytałam osobę nadzorującą pracę stacji diagnostycznych. Nie słyszeliśmy o żadnym piśmie, dotyczącym restrykcyjnego traktowania aut wyposażonych w instalacje gazowe. Homologację na nie wydaje ministerstwo, ale kierowcy mogą też zakładać inne urządzenia, które nie są zgodne z przepisami. To sprawa policji, ale podobno nie ma interwencji, jeśli chodzi o instalacje gazowe — mówi Joanna Frydrych z będzińskiego Starostwa Powiatowego.

Sprawdziliśmy też na kilku stacjach obsługi, czy uda nam się przejść przegląd auta z instalacją gazową wyposażoną w tzw. śrubę, pozbawioną elektroniki.

Wszędzie diagności zapewniali przez telefon, że nie będzie problemu. Czyżby więc ministerialne rozporządzenie okazało się kolejnym martwym przepisem?

Co składa się na cenę paliwa?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie