Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejowy jedwabny szlak

Maciej Kubiczek, Magdalena Nowacka
Grafika Emil Kłosowski
Grafika Emil Kłosowski
W Sławkowie powstaje jedno z największych centrów logistycznych w Europie. Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal ma tę przewagę nad konkurencją, że to właśnie tu dociera szeroki tor, który otwiera bezpośrednie ...

W Sławkowie powstaje jedno z największych centrów logistycznych w Europie. Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal ma tę przewagę nad konkurencją, że to właśnie tu dociera szeroki tor, który otwiera bezpośrednie połączenia do Rosji i Chin.

Marian Bąk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), do której należy Euroterminal, przekonuje, że transport ładunków z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej drogą kolejową jest dużo bardziej opłacalny niż przewożenie ich drogą morską. Dzięki szerokim torom i kolei towary z Chin mogą dotrzeć do Niemiec czy Belgii w czasie krótszym nawet o połowę. To oczywiście przekłada się na koszty transportu, co ma niebagatelne znaczenie.

Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o stosowanej na Wschodzie szerokości 1.520 mm. Tym samym posiada połączenie z Magistralą Transsyberyjską oraz tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem biegnącym z Chin przez Kazachstan, Rosję, Ukrainę do Polski. To umożliwia rozwój kolejowego transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja - Europa (patrz mapa obok).

Takie połączenie może okazać się wielką żyłą złota. Już na początku naszego wieku między Japonią i Koreą Południową a Europą Zachodnią przetransportowano drogą morską prawie 8 milionów 20-stopowych kontenerów. Według prognoz liczba tych przesyłek do 2020 roku ma wzrosnąć trzykrotnie. - Wystarczy proste porównanie, by zorientować się jak duże są szanse na zrobienie dobrego interesu: z portów Dalekiego Wschodu statki płyną do portów Europy prawie miesiąc, ten sam towar załadowany we Władywostoku na Kolej Transsyberyjską dojedzie do Sławkowa i dalej do Europy Zachodniej w dwa tygodnie - przekonuje prezes CZH Marian Bąk.

Kiedyś tym torem płynęła głównie ruda żelaza do Huty Katowice, a z Polski do byłego ZSRR - siarka. Wszystko zaczęło się zmieniać w latach 90. ubiegłego wieku, kiedy to polskie huty rezygnowały z marnego surowca ze Wschodu, a eksport do krajów byłego ZSRR zamierał. Dopiero w 2000 r. powstała koncepcja przekształcenia byłego Zakładu Rud w Sławkowie w Międzynarodowy Terminal Logistyczny. W październiku 2003 r. CZH S.A. uzyskała status pełnoprawnego członka Stowarzyszenia Kolei Transsyberyjskiej.

I sprawy zaczęły się toczyć szybciej. W 2004 r. CZH S.A. utworzyła Oddział Euroterminal w Sławkowie, a 30 kwietnia tego roku 50 ha terenów przylegających do Euroterminalu zostało włączonych do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W tym też roku powstała koncepcja rozwoju terminalu sporządzona na bazie centrum logistycznego w Gratzu (Austria). Rok później uruchomiono pierwszy pociąg na trasie Belgia - Niemcy - Sławków i podpisano Memorandum Polska - Rosja - Ukraina o współpracy z wykorzystaniem Euroterminalu. Symbolem przyspieszenia była... pierwsza od ponad 30 lat nowa lokomotywa szerokotorowa, która dotarła z Rosji do terminalu w Sławkowie. Sprowadzono ją, by sprostać wymaganiom kontrahentów - wielkość przeładunków w terminalu zwiększała się na tyle dynamicznie, że potrzebna była nowa lokomotywa manewrowa. Zdolności przeładunkowe terminalu wzrosły do ok. miliona ton rocznie (35 tys. kontenerów, docelowo w Sławkowie można będzie przeładowywać 120 tys. kontenerów rocznie).

W tym okresie przeładowywano w Sławkowie głównie towary sypkie, artykuły stalowe, kontenery oraz wysyłane do Rosji z Hiszpanii i Francji samochody. W terminalu "przekładano" też z wąskich na szerokie tory kontenery oraz naczepy TIR-ów, jadące z Antwerpii do Kijowa.

W 2006 r. pojawiło się nowe połączenie na osi północ-południe. W listopadzie Holding PCC Rail uruchomił pociąg kontenerowy, który kursuje na na trasie Gdynia - Euroterminal w Sławkowie. - To pierwszy w Polsce pociąg kontenerowy, który regularnie, bez względu na ilość ładunków, łączy porty z kontrahentami na południu kraju - mówi Dariusz Stefański, prezes PCC Rail Containers.

We współpracy z firmą PCC, uruchomiono też połączenia z niemieckim Bremenhaven, Hamburgiem i Berlinem. Planowane jest uruchomienie wahadłowego połączenia z Chin, przez Kazachstan do Sławkowa.

Euroterminal współpracuje w rozwijaniu nowych połączeń z wieloma firmami. Niestety, ciągle nie widać tu dużej aktywności polskiego przewoźnika PKP Cargo. Bardzo znamienna była nieobecność przedstawicieli tej firmy na wczorajszej uroczystości w Sławkowie.

- Nie oznacza to, że rezygnujemy z możliwości, jakie daje szeroki tor - podkreśla rzecznik PKP Cargo Jacek Wnukowski. - Teraz w firmie zachodzą duże zmiany i dopiero po ich sfinalizowaniu zostania przygotowana nowa strategia, również w odniesieniu do Euroterminalu.

1979 r. wtedy uruchomiono Linię Hutniczą Szerokotorową

1520 mm to rozstaw szerokiego toru (w Polsce i UE - 1435 mm)

Magazyny otwarte na towary prosto z Chin

Wczoraj otwarto stawiany od lipca 2007 roku kompleks magazynowy na terenie Euroterminalu w Sławkowie. To pierwszy etap z zakresu zadań związanych z budową Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal.

Budowa Centrum Logistycznego w Sławkowie prowadzona jest w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006.

Kompleks o powierzchni 7 tysięcy metrów kwadratowych zaprezentowali wczoraj przedstawiciele Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. Składa się on z magazynu, zadaszonego składowiska z dwoma suwnicami o udźwigu 25 ton i zaplecza technicznego (tory, parking, połączenia drogowe). Wiosną tego roku rozpocznie się budowa kolejnego magazynu, o powierzchni 4 i pół tysięcy metrów kwadratowych.

- Miło tu być dzisiaj w Sławkowie, gdzie mamy jedną z najlepszych infrastruktur do wykorzystania. Otwarcie hali to kolejny dowód na to, że tego tygrysa na platformie w Azji możemy pokonać. Nie bez znaczenia jest fakt, że to miejsce na granicy dwóch województw. Ta inwestycja może też złagodzić balans między nimi - żartował Zygmunt Łukaszczyk, wojewoda śląski , nawiązując do połączenia Europy z Azją przez Euroterminal.

Należący do CZH S.A. Euroterminal w Sławkowie posiada połączenie z Magistralą Transsyberyjską. Jednocześnie terminal jest zlokalizowany na przecięciu Paneuropejskich Korytarzy Transportowych łączących Wschód z Zachodem (Paneuropejski Korytarz Transportowy III) oraz Północ z Południem (Paneuropejski Korytarz Transportowy VI) naszego kontynentu. - Inwestycja ważna jest dla wszystkich, dla kraju, regionu a także samych mieszkańców Śląska i Małopolski. Korzyści jest wiele. Warto podkreślić przede wszystkim fakt, że tak ogromny teren został zagospodarowany a nie leży odłogiem. Inne elementy to na pewno miejsca pracy, czy podatki, które pozwolą dalej na rozwój gminy - podkreślał wojewoda.

Od roku 2005 pięć razy w tygodniu do Sławkowa przyjeżdża transport kontenerów z Belgii, z którego część ładunku transportowana jest do centrum logistycznego Liski w pobliżu Kijowa. W listopadzie 2006 do Euroterminalu wjechał pierwszy pociąg kontenerowy z Gdyni. Obecnie jest to regularne wahadłowe połączenie z tamtejszym terminalem bałtyckim.

Otwarcie hali było też okazją do nadania Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa SA tytułu Solidnego Pracodawcy Roku 2006, przyznawanego przez Grupę Media Partner.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto