W Sławkowie powstaje jedno z największych centrów logistycznych w Europie. Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal ma tę przewagę nad konkurencją, że to właśnie tu dociera szeroki tor, który otwiera bezpośrednie połączenia do Rosji i Chin.
Marian Bąk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), do której należy Euroterminal, przekonuje, że transport ładunków z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej drogą kolejową jest dużo bardziej opłacalny niż przewożenie ich drogą morską. Dzięki szerokim torom i kolei towary z Chin mogą dotrzeć do Niemiec czy Belgii w czasie krótszym nawet o połowę. To oczywiście przekłada się na koszty transportu, co ma niebagatelne znaczenie.
Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o stosowanej na Wschodzie szerokości 1.520 mm. Tym samym posiada połączenie z Magistralą Transsyberyjską oraz tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem biegnącym z Chin przez Kazachstan, Rosję, Ukrainę do Polski. To umożliwia rozwój kolejowego transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja - Europa (patrz mapa obok).
Takie połączenie może okazać się wielką żyłą złota. Już na początku naszego wieku między Japonią i Koreą Południową a Europą Zachodnią przetransportowano drogą morską prawie 8 milionów 20-stopowych kontenerów. Według prognoz liczba tych przesyłek do 2020 roku ma wzrosnąć trzykrotnie. - Wystarczy proste porównanie, by zorientować się jak duże są szanse na zrobienie dobrego interesu: z portów Dalekiego Wschodu statki płyną do portów Europy prawie miesiąc, ten sam towar załadowany we Władywostoku na Kolej Transsyberyjską dojedzie do Sławkowa i dalej do Europy Zachodniej w dwa tygodnie - przekonuje prezes CZH Marian Bąk.
Kiedyś tym torem płynęła głównie ruda żelaza do Huty Katowice, a z Polski do byłego ZSRR - siarka. Wszystko zaczęło się zmieniać w latach 90. ubiegłego wieku, kiedy to polskie huty rezygnowały z marnego surowca ze Wschodu, a eksport do krajów byłego ZSRR zamierał. Dopiero w 2000 r. powstała koncepcja przekształcenia byłego Zakładu Rud w Sławkowie w Międzynarodowy Terminal Logistyczny. W październiku 2003 r. CZH S.A. uzyskała status pełnoprawnego członka Stowarzyszenia Kolei Transsyberyjskiej.
I sprawy zaczęły się toczyć szybciej. W 2004 r. CZH S.A. utworzyła Oddział Euroterminal w Sławkowie, a 30 kwietnia tego roku 50 ha terenów przylegających do Euroterminalu zostało włączonych do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W tym też roku powstała koncepcja rozwoju terminalu sporządzona na bazie centrum logistycznego w Gratzu (Austria). Rok później uruchomiono pierwszy pociąg na trasie Belgia - Niemcy - Sławków i podpisano Memorandum Polska - Rosja - Ukraina o współpracy z wykorzystaniem Euroterminalu. Symbolem przyspieszenia była... pierwsza od ponad 30 lat nowa lokomotywa szerokotorowa, która dotarła z Rosji do terminalu w Sławkowie. Sprowadzono ją, by sprostać wymaganiom kontrahentów - wielkość przeładunków w terminalu zwiększała się na tyle dynamicznie, że potrzebna była nowa lokomotywa manewrowa. Zdolności przeładunkowe terminalu wzrosły do ok. miliona ton rocznie (35 tys. kontenerów, docelowo w Sławkowie można będzie przeładowywać 120 tys. kontenerów rocznie).
W tym okresie przeładowywano w Sławkowie głównie towary sypkie, artykuły stalowe, kontenery oraz wysyłane do Rosji z Hiszpanii i Francji samochody. W terminalu "przekładano" też z wąskich na szerokie tory kontenery oraz naczepy TIR-ów, jadące z Antwerpii do Kijowa.
W 2006 r. pojawiło się nowe połączenie na osi północ-południe. W listopadzie Holding PCC Rail uruchomił pociąg kontenerowy, który kursuje na na trasie Gdynia - Euroterminal w Sławkowie. - To pierwszy w Polsce pociąg kontenerowy, który regularnie, bez względu na ilość ładunków, łączy porty z kontrahentami na południu kraju - mówi Dariusz Stefański, prezes PCC Rail Containers.
We współpracy z firmą PCC, uruchomiono też połączenia z niemieckim Bremenhaven, Hamburgiem i Berlinem. Planowane jest uruchomienie wahadłowego połączenia z Chin, przez Kazachstan do Sławkowa.
Euroterminal współpracuje w rozwijaniu nowych połączeń z wieloma firmami. Niestety, ciągle nie widać tu dużej aktywności polskiego przewoźnika PKP Cargo. Bardzo znamienna była nieobecność przedstawicieli tej firmy na wczorajszej uroczystości w Sławkowie.
- Nie oznacza to, że rezygnujemy z możliwości, jakie daje szeroki tor - podkreśla rzecznik PKP Cargo Jacek Wnukowski. - Teraz w firmie zachodzą duże zmiany i dopiero po ich sfinalizowaniu zostania przygotowana nowa strategia, również w odniesieniu do Euroterminalu.
1979 r. wtedy uruchomiono Linię Hutniczą Szerokotorową
1520 mm to rozstaw szerokiego toru (w Polsce i UE - 1435 mm)
Magazyny otwarte na towary prosto z Chin
Wczoraj otwarto stawiany od lipca 2007 roku kompleks magazynowy na terenie Euroterminalu w Sławkowie. To pierwszy etap z zakresu zadań związanych z budową Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal.
Budowa Centrum Logistycznego w Sławkowie prowadzona jest w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006.
Kompleks o powierzchni 7 tysięcy metrów kwadratowych zaprezentowali wczoraj przedstawiciele Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. Składa się on z magazynu, zadaszonego składowiska z dwoma suwnicami o udźwigu 25 ton i zaplecza technicznego (tory, parking, połączenia drogowe). Wiosną tego roku rozpocznie się budowa kolejnego magazynu, o powierzchni 4 i pół tysięcy metrów kwadratowych.
- Miło tu być dzisiaj w Sławkowie, gdzie mamy jedną z najlepszych infrastruktur do wykorzystania. Otwarcie hali to kolejny dowód na to, że tego tygrysa na platformie w Azji możemy pokonać. Nie bez znaczenia jest fakt, że to miejsce na granicy dwóch województw. Ta inwestycja może też złagodzić balans między nimi - żartował Zygmunt Łukaszczyk, wojewoda śląski , nawiązując do połączenia Europy z Azją przez Euroterminal.
Należący do CZH S.A. Euroterminal w Sławkowie posiada połączenie z Magistralą Transsyberyjską. Jednocześnie terminal jest zlokalizowany na przecięciu Paneuropejskich Korytarzy Transportowych łączących Wschód z Zachodem (Paneuropejski Korytarz Transportowy III) oraz Północ z Południem (Paneuropejski Korytarz Transportowy VI) naszego kontynentu. - Inwestycja ważna jest dla wszystkich, dla kraju, regionu a także samych mieszkańców Śląska i Małopolski. Korzyści jest wiele. Warto podkreślić przede wszystkim fakt, że tak ogromny teren został zagospodarowany a nie leży odłogiem. Inne elementy to na pewno miejsca pracy, czy podatki, które pozwolą dalej na rozwój gminy - podkreślał wojewoda.
Od roku 2005 pięć razy w tygodniu do Sławkowa przyjeżdża transport kontenerów z Belgii, z którego część ładunku transportowana jest do centrum logistycznego Liski w pobliżu Kijowa. W listopadzie 2006 do Euroterminalu wjechał pierwszy pociąg kontenerowy z Gdyni. Obecnie jest to regularne wahadłowe połączenie z tamtejszym terminalem bałtyckim.
Otwarcie hali było też okazją do nadania Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa SA tytułu Solidnego Pracodawcy Roku 2006, przyznawanego przez Grupę Media Partner.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?