Jazda na gazie

Łukasz Podlejski
Założenie instalacji gazowej wiąże się między innymi z diagnostyką silnika.
Założenie instalacji gazowej wiąże się między innymi z diagnostyką silnika.
Sto kilometrów przejechanych za niespełna 10 złotych? To jest możliwe tylko dzięki paliwu LPG. Autogaz staje się już powszechny. Cena, ponad dwukrotnie niższa od ceny benzyny, sprawia że coraz więcej kierowców montuje w ...

Sto kilometrów przejechanych za niespełna 10 złotych? To jest możliwe tylko dzięki paliwu LPG. Autogaz staje się już powszechny. Cena, ponad dwukrotnie niższa od ceny benzyny, sprawia że coraz więcej kierowców montuje w swoich autach instalacje gazowe.

Na początek drogo

Dobra instalacja nie jest jednak tania. To koszt co najmniej 2 tysięcy złotych. Firmy oferujące instalacje po niższych cenach z reguły zubożają je o wartościową elektronikę.

- Ludzie przerabiają na gaz przede wszystkim fiaty - mówi montażysta Arkadiusz Stojek. - Instalacje sprawdzają się w seicento, punto czy uno. Dużo aut na gaz to polonezy i lanosy. Gaz sprawdza się w niemal każdym pojeździe. Wyjątkiem są auta japońskie, nissan i isuzu, których producenci nie zalecają takich instalacji.

Na gaz przerabiane są zarówno auta małolitrażowe, jak i rodzinne limuzyny czy kombi. Można je spotkać nawet w popularnych "maluchach" ( tu zbiornik z gazem ląduje najczęściej na tylnym siedzeniu).

Coraz częściej na założenie w samochodach instalacji gazowych decydują się właściciele firm. To dla nich spore oszczędności oraz mniejsze zużycie silnika.

Więcej oktanów

Wbrew obiegowym plotkom, stosowanie autogazu sprzyja jego trwałości.

- Paliwo gazowe ma większą liczbę oktanową. Tworzy jednorodną mieszaninę, razem z powietrzem. Nie wypłukuje filtra olejowego, przez co zużycie oleju jest mniejsze -dodaje Arkadiusz Stojek.

Autogaz ma także większą wartość energetyczną. Paliwo to składa się z propanu i butanu. Powstaje w rafineriach, z ropy naftowej i gazu ziemnego.

Czasem tylko gaśnie

Jazda na instalacjach nowej generacji jest bezpieczna. Ulatnianie się gazu, czy jego eksplozja podczas kolizji, są praktycznie niemożliwe. Mimo wyraźnych oszczędności w eksploatacji samochodu, autogaz ma też minusy. Zdarza się, że zimny silnik gaśnie, odpalać trzeba na benzynie. Co roku trzeba też meldować się na przegląd auta w stacji diagnostycznej.

Nieletni za kółkiem? Są warunki

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie