Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ikarusy KZK GOP znikną z Katowic do końca roku

Olga Krzyżyk
Na linii 657 ikarusy już nie jeżdżą. Ale na 7, 77, 149 i 296 - tak
Na linii 657 ikarusy już nie jeżdżą. Ale na 7, 77, 149 i 296 - tak Arkadiusz Ławrywianiec
Ikarusami pod banderą KZK GOP wozi nas jeszcze tylko PKM Katowice. Ma ich 22. Znikną do końca roku. Gliwice czy Sosnowiec nie mają już żadnego.

Ikarusy KZK GOP znikną z Katowic do końca roku

Dziennie z zajezdni PKM w Katowicach wyjeżdża ich nie więcej niż 10 sztuk na wszystkich kursujących 212 autobusów (jest ich więcej, ale część zostaje w bazie). Kultowe i znienawidzone przez pasażerów węgierskie ikarusy, których w PKM Katowice jest 22. Prócz Katowic, w żadnym dużym mieście ikarusów w zajezdniach już nie ma.

Pozbyły się ich Gliwice, Sosnowiec, Jaworzno. W marcu i w Katowicach będzie mniej, o trzy. Zostanie 19, mają kursować do końca 2016 roku.

Ostatni raz ikarusem pod banderą KZK GOP pojedziemy w sylwestra.

- Ikarusy, które jeżdżą po naszych drogach, mają powyżej 18 lat. Ich przebieg przekracza 2 miliony kilometrów. Część już została sprzedana. Ich cena to od 7 do 9 tys. złotych - mówi Paweł Cyganek, dyrektor ds. ekono-miczno-finansowo-inwestycyjnych w PKM Katowice.

Obecnie ikarusy obsługują jeszcze w regionie pięć linii, ale wszystkie są mocno zatłoczone. To linie: nr 7 z Katowic do Zabrza, 77 z Katowic do Mysłowic Wesołej, 149 z Katowic do Bierunia, 11 z katowickich Piotrowic do Czeladzi i 296 z Siemianowic Śląskich do szpitala w Ochojcu. Ale ikarusy na tych trasach jeżdżą tylko w dni robocze. W weekendy zastępują je pojazdy niskopodłogowe.

- Najstarszy ikarus, jakiego mieliśmy, był z 1985 roku. Już został sprzedany. Miał prawie 2 mln kilometrów przebiegu. Obecnie nasz najstarszy ikarus jest z 1992 roku, ma 1,4 mln km przebiegu - opowiada Marek Tarnecki, kierownik działu planowania i eksploatacji w PKM Katowice.

W zeszłym roku najwięcej ikarusów jeździło do Mysłowic. Jednak w większości zastąpiono je autobusami niskopodłogowymi. Obecnie w PKM Katowice jeżdżą tylko żółte autobusy. Dawniej ikarusy były biało-czerwone.

- Tak naprawdę jedyną zaletą ikarusów jest to, że są tanie w eksploatacji, mało palą i są lżejsze. Ich wady to z kolei wysoka podłoga, nie ma też co ukrywać, że to pojazdy wyeksploatowane. Ponadto w ikarusach słabo działa ogrzewanie. W zimie jest za zimno, w lecie - za gorąco - wymienia Paweł Cyganek.

Nowe autobusy są zdecydowanie droższe, ich obsługa jest także zdecydowanie bardziej skomplikowana, a części z elektroniką droższe. Mimo to ikarusy przejdą do lamusa. - W ciągu ostatnich ośmiu lat przybyło 466 nowych autobusów. W samym 2015 roku na liniach kursujących w ramach KZK GOP przybyło 51 nowoczesnych autobusów i 12 tramwajów - mówi Anna Koteras, rzeczniczka związku.

Z kolei w Sosnowcu ostatni raz pasażerowie wsiedli do ikarusa latem 2013 roku. Do końca roku oprócz ikarusów z ulic aglomeracji znikną także wysłużone wysokopodłogowe jelcze M11.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto