Ikarusy KZK GOP znikną z Katowic do końca roku
Dziennie z zajezdni PKM w Katowicach wyjeżdża ich nie więcej niż 10 sztuk na wszystkich kursujących 212 autobusów (jest ich więcej, ale część zostaje w bazie). Kultowe i znienawidzone przez pasażerów węgierskie ikarusy, których w PKM Katowice jest 22. Prócz Katowic, w żadnym dużym mieście ikarusów w zajezdniach już nie ma.
Pozbyły się ich Gliwice, Sosnowiec, Jaworzno. W marcu i w Katowicach będzie mniej, o trzy. Zostanie 19, mają kursować do końca 2016 roku.
Ostatni raz ikarusem pod banderą KZK GOP pojedziemy w sylwestra.
- Ikarusy, które jeżdżą po naszych drogach, mają powyżej 18 lat. Ich przebieg przekracza 2 miliony kilometrów. Część już została sprzedana. Ich cena to od 7 do 9 tys. złotych - mówi Paweł Cyganek, dyrektor ds. ekono-miczno-finansowo-inwestycyjnych w PKM Katowice.
Obecnie ikarusy obsługują jeszcze w regionie pięć linii, ale wszystkie są mocno zatłoczone. To linie: nr 7 z Katowic do Zabrza, 77 z Katowic do Mysłowic Wesołej, 149 z Katowic do Bierunia, 11 z katowickich Piotrowic do Czeladzi i 296 z Siemianowic Śląskich do szpitala w Ochojcu. Ale ikarusy na tych trasach jeżdżą tylko w dni robocze. W weekendy zastępują je pojazdy niskopodłogowe.
- Najstarszy ikarus, jakiego mieliśmy, był z 1985 roku. Już został sprzedany. Miał prawie 2 mln kilometrów przebiegu. Obecnie nasz najstarszy ikarus jest z 1992 roku, ma 1,4 mln km przebiegu - opowiada Marek Tarnecki, kierownik działu planowania i eksploatacji w PKM Katowice.
W zeszłym roku najwięcej ikarusów jeździło do Mysłowic. Jednak w większości zastąpiono je autobusami niskopodłogowymi. Obecnie w PKM Katowice jeżdżą tylko żółte autobusy. Dawniej ikarusy były biało-czerwone.
- Tak naprawdę jedyną zaletą ikarusów jest to, że są tanie w eksploatacji, mało palą i są lżejsze. Ich wady to z kolei wysoka podłoga, nie ma też co ukrywać, że to pojazdy wyeksploatowane. Ponadto w ikarusach słabo działa ogrzewanie. W zimie jest za zimno, w lecie - za gorąco - wymienia Paweł Cyganek.
Nowe autobusy są zdecydowanie droższe, ich obsługa jest także zdecydowanie bardziej skomplikowana, a części z elektroniką droższe. Mimo to ikarusy przejdą do lamusa. - W ciągu ostatnich ośmiu lat przybyło 466 nowych autobusów. W samym 2015 roku na liniach kursujących w ramach KZK GOP przybyło 51 nowoczesnych autobusów i 12 tramwajów - mówi Anna Koteras, rzeczniczka związku.
Z kolei w Sosnowcu ostatni raz pasażerowie wsiedli do ikarusa latem 2013 roku. Do końca roku oprócz ikarusów z ulic aglomeracji znikną także wysłużone wysokopodłogowe jelcze M11.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?