Pierwszy dzień festiwalu miał miejsce w dostojnych wnętrzach kościoła św. Stanisława B.M., gdzie odbył się Turniej Tenorów m. Bogdana Paprockiego. Uwerturą do opery „Nabucco” Giuseppe Verdiego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą maestro Sławomira Chrzanowskiego oraz pięknym „Ave Maria” W. Gomeza w interpretacji trzech tenorów zainaugurowany został wówczas XXII Festiwal Ave Maria.
Zgromadzona publiczność wypełniła kościół do ostatniego miejsca, co nie dziwi, bowiem Turniej Tenorów jest od ponad 20 lat jednym z najbardziej oczekiwanych punktów festiwalowego programu. W tym roku melomanom zaprezentowali się Łukasz Gaj, Łukasz Ratajczak i Adam Sobierajski – dysponujący zachwycającymi głosami śpiewacy, występujący nie tylko na krajowych scenach muzycznych, mający za sobą dziesiątki pierwszoplanowych partii wokalnych, współpracujący z najlepszymi orkiestrami, dyrygentami i reżyserami spektakli. W ich brawurowym wykonaniu można było usłyszeć, między innymi, arie z oper „Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego, „Napój miłosny” Donizettiego, „Toski” i „Cyganeria” Pucciniego, „Rigoletto” Verdiego. Żelaznym, popisowym „numerem” dla tenorów jest niezmiennie od lat, słynna aria „La donna e mobile” zawsze nagradzana nie kończącymi się brawami słuchaczy.
Koncert nie mógł oczywiście obyć się bez wiązanki pieśni neapolitańskich jak „Funiculi”, „Santa Lucia i „O, sole mio” – to prawdziwe perły tenorowej wokalistyki, entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność. Do trójki wykonawców dołączył podczas bisu utalentowany ks. prof. Paweł Sobierajski – uwielbiany przez czeladzkich melomanów tenor, a także wykładowca Akademii Muzycznej w Katowicach. Popisy wokalne tenorów, jak i wspierający ich w tym dziele muzycy Filharmonii Zabrzańskiej zapewne zostaną zapamiętane aż do kolejnej edycji Festiwalu Ave Maria, a to miejmy nadzieję – już za rok.
Jak informuje miasto ważnym wydarzeniem wieczoru było wręczenie dyrektorowi artystycznemu FAM, a zarazem dyrektorowi Filharmonii Zabrzańskiej Sławomirowi Chrzanowskiemu Nagrody Burmistrza Miasta Czeladź „Pierścień Saturna”. Jak podkreślił w liście gratulacyjnym burmistrz Zbigniew Szaleniec, nagroda została przyznana z okazji jubileuszu 20-lecia festiwalu w uznaniu zasług dyrektora Chrzanowskiego dla rozwoju festiwalu, a od siedmiu już lat utrzymywanie jego wysokiego poziomu artystycznego. Uhonorowanie Maestro tym wyróżnieniem miało odbyć się podczas gali w grudniu 2019 roku, ale przeszkodziły w tym plany koncertowe Mistrza, a potem nastał czas pandemii. Gratulacje dyrektorowi Chrzanowskiemu złożył również gospodarz świątyni ks. kan. Jarosław Wolski, proboszcz parafii św. Stanisława B.M.
Drugi dzień XXII Festiwalu Ave Maria zakończył się koncertem trio ViolLadies w Kopalni Kultury. Trio ViolLadies w składzie Marta Bilińska-Pilch (skrzypce elektryczne), Monika Kamińska (altówka elektryczna) i Paulina Kostrzewska (harfa elektryczna) dostarczyło widowni wielu niesamowitych wrażeń. Zagłębiacy mogli zachwycać się klasyką w nowoczesnych aranżacjach. ViolLadies zaprezentowały m.in. covery popularnej muzyki rozrywkowej oraz utwory z repertuaru Bond Quartet. Nie zabrakło również muzyki filmowej.
Z kolei na czeladzkim rynku odbył się finałowy koncert tegorocznego Festiwalu Ave Maria. Pierwszą artystką, która wystąpiła tego dnia była Magda Anioł, która przez wielu nazywana jest ikoną polskiej muzyki chrześcijańskiej. Gwiazdą wieczoru była grupa Enej. Muzycy wykonali swoje największe przeboje - m.in. „Radio Hello”, „Skrzydlate ręce” czy „Kamień z napisem Love” - które pomimo deszczowej aury porwały do wspólnej zabawy zgromadzoną na rynku publiczność.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?