Euroterminal w Sławkowie - Czy to wrogie przejęcie?

Witold Pustułka
Euroterminal w Sławkowie, który miał być oknem na świat województwa śląskiego i sztandarową inwestycją naszego regionu, za chwilę może okazać się wielką plajtą.

Euroterminal w Sławkowie, który miał być oknem na świat województwa śląskiego i sztandarową inwestycją naszego regionu, za chwilę może okazać się wielką plajtą. Oto kontrolę nad całym przedsięwzięciem, zamiast katowickiej Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa, może przejąć spółka z... Zamościa.

Do tej pory, co najmniej od dziewięciu lat, inwestycje w Euroterminal, były ambicją całego regionu. Wagony towarów nadjeżdżające z Chin czy Rosji miały być pomysłem na ożywienie gospodarcze wschodnich rubieży województwa śląskiego. Kolejne ekipy poselskie starały się o dofinansowanie tego projektu. Do tej pory istnieją nawet niemal gotowe projekty dróg, które mają połączyć Sławków z drogami szybkiego ruchu Dąbrowa Górnicza-Kraków oraz Tychy-Siewierz.

Tymczasem po ostatnich wyborach parlamentarnych sytuacja uległa diametralnej zmianie. Oto Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) z Katowic, która od lat inwestowała w Euroterminal została praktycznie wyeliminowana z tego przedsięwzięcia. Jej większościowy właściciel Agencja Rozwoju Przemysłu podwyższył kapitał zakładowy spółki zależnej CZH Euroterminal w Sławkowie i przekazał ją Polskim Kolejom Państwowym. Te z kolei przekazały udziały zarządowi Linii Hutniczo-Siarkowej w Zamościu. Pracownicy Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa mówią wprost o tzw. wrogim przejęciu.

- Sytuacja jest co najmniej dwuznaczna - mówi Jerzy Polaczek, były minister transportu. - Z jednej strony śląscy parlamentarzyści od lat zabiegali o pieniądze na to przedsięwzięcie, a z drugiej strony jako region pozbywamy się wpływu na to przedsiębiorstwo.

Linia Hutniczno-Siarkowa, była budowana w latach 70. z pomocą fachowców ze Związku Radzieckiego. Teraz jest jedynym w Polsce szlakiem kolejowym, który prowadzi po tzw. szerokich torach, czyli takich jakie są standardem w Rosji, na Białorusi czy Ukrainie.

Już dzisiaj tym szlakiem przyjeżdża do Sławkowa kilka tysięcy kontenerów rocznie.

Aby dużo zarabiać trzeba być...Zobacz listę zawodów

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie