Będzin: w tym roku zwężą trzy pasy na al. Kołłątaja. Ma być bezpieczniej FOTO

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W maju 2018 roku mieszkańcy Będzina protestowali przeciwko zbyt szybkiej jeździe kierowców K. Kapusta
W kwietniu 2020 roku miną dwa lata od tragicznej śmierci 10-letniego Pawełka, który zginął potrącony na przejściu dla pieszych na al. Kołłątaja w Będzinie. Po protestach mieszkańców miała zmienić się w tym miejscu organizacja ruchu, ale wprowadzone zostało tylko ograniczenie prędkości. Jest szansa, że w tym roku wreszcie będzie tu bezpieczniej.

Miasto i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach (zarządza drogą wojewódzką 910) są zgodni, że wiele trzeba w tym miejscu zmienić, by piesi czuli się pewnie, wchodząc na jezdnię. Na razie wprowadzone zostało jednak tylko ograniczenie prędkości z 70 do 50 km na godzinę i widać częste policyjne kontrole. To jednak nie działa niestety na wyobraźnie wielu kierowców, którzy pędzą tędy jak szaleni. Nadal jest tu więc niebezpiecznie.

- Trudno przejść przez trzy pasy jezdni. Kiedy jeden kierowca już się zatrzyma przed przejściem dla pieszych, to nie ma pewności, że zrobią to inni. Stąd wypadki i tragiczne historie. Trzeba to zmienić jak najszybciej – podkreśla Henryk Janecki, mieszkaniec pobliskiego osiedla Warpie.

Projekt drogowych zmian i jego realizacja rodzi się w bólach. Wszyscy mają nadzieję, że ten rok będzie więc przełomowym.

- Tworzenie projektu zmian w ruchu drogowym przeciągnęło się, bo zgłosiliśmy wiele uwag i projektant musiał go poprawiać. Obecnie projekt zyskał już akceptację marszałka województwa śląskiego – tłumaczy Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. - Zmiana polegać będzie na zwężeniu jezdni do dwóch pasów ruchu, tak, by nastąpiło wymuszone zmniejszenie prędkości pojazdów, a piesi pokonywali krótszą drogę na przejściu. Jednocześnie na wniosek marszałka ma się pojawić w tym miejscu sygnalizacja świetlna – dodaje.

Kiedy zatem możemy spodziewać się zapowiadanych zmian? - Nie mamy jeszcze planów finansowych na obecny rok. Co prawda budżet jest już uchwalony, ale podstawą naszych działań jest tak zwany plan finansowo-rzeczowy, czyli szczegółowy preliminarz działań wraz z kwotami. Ten uchwala zarząd województwa, co nastąpi w styczniu lub lutym – tłumaczy Ryszard Pacer.

Po przyjęciu planu w tym roku ma zostać wykonane zwężenie jezdni. Ma też powstać projekt instalacji sygnalizacji świetlnej. Ta jednak najwcześniej ma się pojawić dopiero w 2021 roku.

Przypomnijmy, że tragiczny wypadek miał miejsce 26 kwietnia 2018 roku. Jak mówili świadkowie jeden samochód zatrzymał się przed przejściem, na którym znajdował się chłopiec, drugi potrącił chłopca. Za kierownicą renaulta siedział 50-latek z Sosnowca. W chwili zdarzenia był trzeźwy. Po tym zdarzeniu 14 maja 2018 roku mieszkańcy pobliskich osiedli Warpie i Ksawera zablokowali ruch, chodząc po pasach na al. Kołłątaja. Chcieli w ten sposób zwrócić uwagę na rozpędzonych kierowców, którzy od skrzyżowania al. Kołłątaja z ul. Sienkiewicza i Paryskiej do kolejnych świateł i skrzyżowania z ul. Koszelew potrafią rozpędzać się do 100 km na godzinę. W rejonie feralnego przejścia dla pieszych wiele razy dochodziło już do wypadków i kolizji.

FLESZ: Klimat nie zwariował, eksperci uspokajają

Wideo

Komentarze 21

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Święte krowy na pastwisko!

Zlikwidować całkowicie to przejście, bo 200 metrów jest BEZPIECZNE ze światłami!!

G
Gość

Oszaleli? 6 sygnalizacja świetlna na odcinku ok. 3 km i zwężenie do dwóch pasów??? Czy ktoś w tych urzędach używa mózgu do czynności myślenia czy głowy służą im tylko jako ewentualne grzechotki? Jak chcecie zakorkować dwa miasta, jedno z jednej strony a drugie z drugiej, to zwężajcie dalej. Jakby nie było innych rozwiązań, np. kładka, taka jak jest na ul. Sobieskiego w DG.

J
Ja
15 stycznia, 6:37, Cezar:

Jaki jest sens zwężać drogę i budować światła? Widać, że urzędnicy nie nadają się do prowadzenia inwestycji, ponieważ nigdy nic nie budowali za swoje/prywatne pieniądze tylko za publiczne.

Taki ze bedzie bezpieczniej

G
Gość

Wszyscy narzekają na opóźnione autobusy, a tu jeszcze jedna sygnalizacja świetlna. Na linii 27 aż się czka tymi światłami. Szóste światła w samym Będzinie. Bezpieczniejsza byłaby kładka albo przejście podziemne.

D
Ddd

Zrobić przejście gora

G
Gość

Zrobić przejście góra

S
Sajmon

Ja zostawiłbym 3 pasy, z jednego zrobić bus pas, postawić fotoradar przed przejściem dla pieszych i przede wszystkim zrobić tam sygnalizację świetlną.

C
Cezar

Jaki jest sens zwężać drogę i budować światła? Widać, że urzędnicy nie nadają się do prowadzenia inwestycji, ponieważ nigdy nic nie budowali za swoje/prywatne pieniądze tylko za publiczne.

G
Gość
14 stycznia, 20:37, Gość:

Likwidacja obecnego przejscia, likwidacja sygnalizacji świetlnej i przejścia na Warpiu oraz budowa przejścia podziemnego na wysokości BP z wyjściami na przystanki tramwajowe rozwiązują problem bezpieczeństwa pieszych i płynności ruchu. Dlaczego takiego rozwiązania nie biorą pod uwagę?

14 stycznia, 20:58, Yaho:

Jestem za

14 stycznia, 22:42, Gość:

szkody górnicze brak możliwości takiego rozwiązania

15 stycznia, 5:46, Baksik.:

Zbyt dużo podkopow kopalni, aby podziemne przejście i kładę budować. A kierowcy powinni bardziej uważać, szczególnie ci smarkacze za kółkiem.

Co ty piszesz w ogóle, jaki związek ma działalność górnicza z budową przejścia podziemnego. Widać, że nie uwazaleś na fizyce.

B
Baksik.
14 stycznia, 20:37, Gość:

Likwidacja obecnego przejscia, likwidacja sygnalizacji świetlnej i przejścia na Warpiu oraz budowa przejścia podziemnego na wysokości BP z wyjściami na przystanki tramwajowe rozwiązują problem bezpieczeństwa pieszych i płynności ruchu. Dlaczego takiego rozwiązania nie biorą pod uwagę?

14 stycznia, 20:58, Yaho:

Jestem za

14 stycznia, 22:42, Gość:

szkody górnicze brak możliwości takiego rozwiązania

Zbyt dużo podkopow kopalni, aby podziemne przejście i kładę budować. A kierowcy powinni bardziej uważać, szczególnie ci smarkacze za kółkiem.

J
Jacek

Jedyne co potrafią wymyśleć to szykany dla kierowców. Rozdzielić ruch pieszy od drogi. Kto to widział żeby pieszy się szwędał po trzy pasmowej drodze. Kładka górą a między torami kolejowymi postawić płot.

G
Gość
14 stycznia, 20:23, Mieszkaniec:

tym sposobem nie da się zniszczyć chamstwa kierujących . Takich można poznać po używaniu migacza

ja używam kierunkowskaza .ha ha ha a jak słysze migacz to mi się motorynka przypomina

G
Gość
14 stycznia, 20:37, Gość:

Likwidacja obecnego przejscia, likwidacja sygnalizacji świetlnej i przejścia na Warpiu oraz budowa przejścia podziemnego na wysokości BP z wyjściami na przystanki tramwajowe rozwiązują problem bezpieczeństwa pieszych i płynności ruchu. Dlaczego takiego rozwiązania nie biorą pod uwagę?

14 stycznia, 20:58, Yaho:

Jestem za

szkody górnicze brak możliwości takiego rozwiązania

G
Gość

Jakoś rzadko tam widac policję a piratów jest masa na tej drodze, zapierdzielaja bez umiaru

G
Gość
14 stycznia, 19:53, Gość:

Skoro będą światła to po co zwężać?

Wystarczą dwa fotoradar po obu stronach drogi i po sprawie. Uniknie się korków a i miasto zarobi kuuupe kasy np. kladke w okolicy kościoła czy cpn

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3