Na pierwszy ogień wrzucamy ideę zagospodarowania terenu byłego torowiska po linii 25, które powoli zanika porośnięte coraz wyższymi chwastami. Nasz pomysł to tzw. ”reutylizacja linii tramwajowej nr 25" – poprzez budowę i reaktywację przystanku Będzin-Muzeum znajdującego się w Będzinie przy ulicy Świerczewskiego, tuż przed głównym wejściem do Parku Mieroszewskich.
Oczywiście przedstawiona przez Nas forma i kształt przystanku to wolna, powiedziałbym wręcz luźna interpretacja, którą chcemy podkreślić istotę i rangę tego jakże ważnego w skali urbanistycznej miasta, punktu. Nowemu przystankowi możnaby przypisać szereg ciekawych funkcji, nie występujących w kodzie miejskim miasta Będzina. Oto kilka naszych propozycji na zagospodarowanie reaktywowanego przystanku:
* miejski punkt informacyjny dla mieszkańców i przyjezdnych turystów zainteresowanych zabytkowym szlakiem techniki wokół byłego torowiska linii nr 25
* wypożyczalnia sprzętu sportowego (rowerów, rolek, deskorolek itp.), wzmocniona akcentem małego skateparku dla młodzieży osadzonego na tyłach przystanku
* skałka wspinaczkowa pełniąca z jednej strony funkcję akcentu podkreślającego ów miejsce, zaś z drugiej będącą miejscową atrakcją dla fanów wspinaczki w centrum kilkudziesięciotysięcznego miasta
To tylko kilka z naszych propozycji, szybkich i do przemyślenia. Jak widać teren po torowisku ma szansę stać się czymś więcej niż zwykłą ścieżką rowerową, przy której można by odtworzyć kilka takich przystanków (z całej kolonii byłych), utożsamiających się z miejscem ich lokalizacji jak na przykład:
* przystanek „Las Grodziecki”
* przystanek „Grodziec Browar”
* przystanek „Grodziec Willa Ciechanowskich”
* przystanek „Grodziec Centrum”
I projekt ten wcale nie musi kosztować gminę majątku, a ma szansę stać się szlakiem historii promującym nasze miasto i powiat będziński.
Zabytki znajdujące się trasie lub w pobliżu linii tramwajowej 25:
* zespół pałacowo-parkowy wraz z pałacem barokowo-klasycystycznym wybudowanym przez Kazimierza Mieroszewskiego na początku XVIII w.
* browar parowy założony w 1800 r. przez hrabiego Bonatiego, ówczesnego dziedzica miejscowości Grodziec
* willę ciechanowskich – pałacyk, łączący w sobie elementy architektury włoskiej i gotyckiej, wzniesiony w latach 40. XIX w. przez, Fryderyka M. Lanci’ego na zamówienie późniejszych twórców najstarszej polskiej cementowni w Grodźcu
* cementownię Grodziec uruchomioną w 1857 roku, która była pierwszą w Polsce (wówczas pod zaborem rosyjskim), a zarazem piątą cementownią na świecie, której właścicielem był Jan Ciechanowski
* kościół Św.Katarzyny wybudowany i rozbudowany w latach 1726-1932
* kościół Św. Doroty wybudowany w 1635 roku na wzgórzu Przemienienia Pańskiego – dzisiejszej górze Św.Doroty
* willę Solvay z XIX w. wraz z sadem
* zespół byłej zabudowy KWK Grodziec z początku XX w.
* nitowaną wieżę ciśnień w Grodźcu Ciekawe jaki będzie odzew.
Przypominamy
Tramwaj linii nr 25 zakończył obsługę mieszkańców powiatu będzińskiego 31. marca 2006 roku r.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?