Dopiero po 1938 roku, zaczęto stosować nazwę „Kopalnia Grodziec”. W 1936 r. wykupiły ją, należące do belgijskich kapitalistów, Zakłady "Solvay" - które były też właścicielem grodzieckiej cementowni.
Kopalnia została zbudowana na nadaniach górniczych Stanisława Ciechanowskiego, a jej pierwszym dyrektorem był inż. Stanisław Skarbiński.
Obszar górniczy kopalni podzielony był na cztery bloki tektoniczne: A, B, C i D, przebiegające uskokami będzińsko-wojkowickim i grodzieckim.
Na przestrzeni prawie wieku swej działalności kopalnia posiadała siedem szybów głębinowych.
Tuż po wyzwoleniu spod okupacji hitlerowskiej, 7 lutego 1945 roku Kopalnia "Grodziec" wysłała swój pierwszy pociąg węgla do odbudowywanej Warszawy.
W latach 70. kierownictwo Kopalni opracowało plany rekonstrukcji kopalni. Zakładano, że jej końcowym efektem będzie wzrost wydobycia do 4000 t/d. z jednoczesnym obniżeniem kosztów produkcji.
Kopalnia została zlikwidowania w końcu ubiegłego wieku - w 1998 r. na powierzchnię wyjechał ostatni wagon węgla, zaś w następnym roku zakład postawiony został w stan likwidacji.
Obecnie niszczejące i bardzo zdewastowane obiekty kopalni możemy obejrzeć na poniższych zdjęciach w czasach, kiedy przeżywały swoją świetność.
Serwis specjalny: Będzin na starej fotografii
Materiał powstał we współpracy serwisu NaszeMiasto.pl z Muzeum Zagłębia w Będzinie.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?